Just Before Dawn - Tides Of Blood

Just Before Dawn - Tides Of Blood

Label : Raw Skull Recordz | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : ‘Tides of Blood’ is het derde volledige album van Just Before Dawn, de old school death metal band rondom bassist Anders Biazzi (Gods Forsaken, Blood Mortized, ex-Amon Amarth), drummer Brynjar Helgetun (Gods Forsaken) en gitarist Jonny Petterson (Henry Kane, Ashcloud, Gods Forsaken, Wombbath). Op de eerste twee albums ‘Precys Innen Grynningen’ en ‘The Aftermath’ nodigde het collectief een keur aan internationale death metal zangers uit om een gastbijdrage te leveren, en zo ook op dit derde album met bijdrages van Dave Ingram (ex-Benediction, Dead Among The Dead Man, Ursinne), Matias Nastolin, (Decaying), Mattias Parkkila (Malfeitor, Blood Mortized), Ralf Hauber (Revel in Flesh), Teddy Möller (Hexed, Anima Morte), Jocke Mikiver (Crawl, Tormention) en Samuel Englund (Wombbath, Deathbreed) om er een paar op te noemen. Daarnaast horen we op ‘Tides of Blood’ solos van Scott Fairfax (Memoriam), Marco de Bruin (Thanatos), Gustav Myrin (Blood Moritzed) en Hakan Stuvemark (Wombbath), dus al met al een hele berg death metal maniacs op één album verenigd.

Of dit een gave plaat geworden is, hoor ik u denken? Nou, wanneer je van old school death metal in het straatje van Bolt Thrower, oude Amon Amarth, Asphyx of oude Hypocrisy houdt, dan kun je met ‘Tides of Blood’ weinig fout doen denk ik. Met de trage tot midtempo loodzware death metal met doorlopend rollende basdrums en heavy gitaarriffs klinkt Just Before Dawn als een echte death metal oorlogsmachine. De songthema’s met titels als ‘Market Garden’, ‘Bombs over Bremen’, ‘Battle For The Bridge’ en ‘Spirit of the Blitz’ liggen diep geworteld in de Tweede Wereldoorlog en passen perfect bij de continue dreigende atmosfeer van de muziek. Just Before Dawn is zeker niet de eerste band die dit concept benut, maar de band slaagt er in op ‘Tides of Blood’ een heavy sound neer te zetten voorzien van een duistere atmosfeer en met songs die herkenbaar zijn en lekker in het gehoor liggen. De verschillende zangstijlen op het album geven het album wel iets speciaals, maar ik ben ook blij dat het aandeel songs met zang van de voormalig Benediction en Bolt Thrower frontman Dave Ingram het hoogste is, en het laatste nieuws is dat de beste man als full time zanger van Just Before Dawn aangenomen is. Wanneer midpaced old school death metal je ding is, kan ik ‘Tides of Blood’ alleen maar aanraden!