Deiquisitor - Downfall of the Apostates

Deiquisitor - Downfall of the Apostates

Label : Dark Descent Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : In februari kwam de vinyl versie van ‘Downfall of the Apostates’ al uit via Night Shroud Records, maar nu dan ook op CD en digitaal via het Amerikaanse Dark Descent Records. ‘Downfall of the Apostates’ is het tweede volledige album van de Denen van Deiquisitor, die in 2016 al debuteerden met het gelijknamige album ‘Deiquisitor’. Gitarist/zanger Thomas F.J. en drummer Henrik B.C. zijn twee oudgedienden uit de Deense metalscene en deden sinds de vroege jaren negentig ervaring op in met name black metal bands als Fallen Angel, Offerkult, Wolfslair en Blodfest. Sinds 2013 spelen ze samen in Deiquisitor, werden in 2014 versterkt door bassist Daniel A en luidt het devies van Deiquisitor ranzige occulte death metal.

Op ‘Downfall of the Apotates’ krijgen we precies dat. Snelle en agressieve zwartgeblakerde death metal met een behoorlijke old school vibe die het beste aansluit bij Amerikaanse death metal bands als Incantation en oude Immolation. De negen smerige death metal tracks voorzien van teksten geïnspireerd door het occulte, het buitenaardse en samenzweringstheorieën zijn qua stijl diep geworteld in de begin jaren negentig en gaan erin als zoete koek. Opgenomen werd ‘Downfall of the Apostates’ in de Ballade Studios in Kopenhagen (Slaegt, Dead Instrument en Phrenelith) en vervolgens gemastered door Dan Lowndes (Cruciamentum, Absu, Sigh). In vergelijking met het debuutalbum heeft ‘Downfall of the Apostates’ een beduidend betere productie waardoor de songs goed uit de verf komen. Het cover artwork van de Deense artiest MFJørg op de CD hoes laat maar een kwart zien van het hele artwork, dat bij de vinyl versie wel in zijn geheel te zien is, en dat is op zich wel jammer en zou er voor pleiten de vinyl versie te kopen. Fans van old school death metal kan ik dit album absoluut aanraden.