Society's Plague - Call To The Void

Society's Plague - Call To The Void

Label : Eclipse Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen W. : Society ’s Plague is een melodieuze metalband, afkomstig uit het Amerikaanse Lexington. Ze bestaan al sinds 2007 en hebben sindsdien al enkele honderden shows gespeeld. In 2008 brachten ze al eens een EP uit en in 2010 volgde hun debuut ‘The Human, The Canvas’. Ondanks de groeiende belangstelling, hield de band er eventjes met op van 2013 tot 2015. In 2017 kwamen ze terug samen in de studio om er volledig in eigen beheer ‘Call To The Void’ op te nemen. Het Britse Eclipse Records was hierin zo danig geïnteresseerd, dat ze de band tekenden en het album nu via dit label verschijnt.

De band laat heel wat Zweedse death metal invloeden horen en klinkt hierdoor eerder Europees dan Amerikaans. Er zit heel wat vaart in hun nummers. De melodieuze elementen zorgen voor een open sfeer en een aimabel geluid dat helemaal niet agressief overkomt. Eventuele gaten worden zorgvuldig gevuld door het keyboard dat in een nummers als ‘Distant Waves’ of ‘The Fall’ het ritme van de gitaren mooi bijhoudt. Bij ‘Broken By Design’ zorgt datzelfde keyboard dan voor een zachtere onderbreking halverwege het nummer. Ook vocaal staan ze tamelijk sterk. De grunts worden frequent afgewisseld met cleane zang. Meer nog, Bjorn Strid komt in Distant Waves de zang nog eens versterken. Technisch steekt het nog niet zo sterk in elkaar als Amorphis of Soilwork, maar dat is slechts een kwestie van tijd. Fans van deze strekking, mogen deze band gerust aan een luisterbeurt onderwerpen en zullen hier tevreden met zijn.