Piss River - Piss River

Piss River - Piss River

Label : The Sign | Archiveer onder punk / hardcore

Bart M. : Uit Zweden komt de band Piss River met hun gelijknamige debuutalbum. Wat gelijk al duidelijk wordt bij openingsnummer 'Desolation' is dat we hier te maken hebben met een band die er zin in heeft. De vonken spatten er af met een stevig tempo, scheurende gitaren en heel vernuftige baslijntjes. Dit loopt fijn over in 'Speed Machine' en die titel dekt ook wel de lading: stevig en snel. Veertig jaar geleden bracht Larry Wallis het mooie nummer 'Police Car' uit, dus het werd hoog tijd voor een moderne versie en Piss River doet dit uitstekend door het nummer zich helemaal eigen te maken. Wat ook genoemd moet worden is het nummer 'Sparks'. Niet omdat deze boven de rest steekt, het zijn namelijk allemaal pareltjes, maar omdat dit een eerbetoon is aan Donita Sparks, bekend van L7, een (vind ik) legendarische band en naar eigen zeggen inspiratiebron voor Piss River. En zo passeren de nummers in sneltreinvaart de revue, zoals het punkmuziek betaamt.

Maar het is niet helemaal eerlijk om dit als punk te bestempelen. Piss River heeft wel degelijk de snelheid en de "het interesseert ons geen reet" instelling die punk heeft, maar combineert dit feilloos met het melodieuze en de veelzijdigheid van heavy metal. Af en toe springt de sologitaar er deftig bovenuit en lijkt een eigen leven te gaan leiden waardoor elk nummer interessant blijft. Wat vooral opvalt is het heerlijke stemgeluid van Sofia Nilsson, krachtig, vol, overtuigend en natuurlijk. Als zij ook zo schreeuwt als ze boos is lijkt het me erg fijn om eens ruzie met haar te maken!

‘Piss River’ is een zeer goed debuutalbum, we horen een band vol energie en creativiteit en als ze dit op het podium net zo levendig brengen als dat ze hier op schijf doen dan kijk ik erg uit naar hun optredens. Een soort van sonische espresso.