Crone - Godspeed

Crone - Godspeed

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder alternative / pop

Vera : Met Secrets Of The Moon heeft Phil ‘sG’ Jonas een bijzonder interessant parcours afgelegd van (post) black metal naar de meer alternatieve sound op hun meest recente album ‘Sun’. Daarnaast heeft hij nog een andere band, Crone, welk in 2014 melodieus en duister debuteerde met de EP ‘Gehenna’.

Met de hulp van Markus Renzenbrink (Embedded) en twee sessiemuzikanten op bas en gitaar, heeft sG nu werk gemaakt van een beklijvend volledig debuut, genaamd ‘Godspeed’. Het is een conceptueel album dat dieper graaft in tragedies en mysterieuze voorvallen die eens te meer naar zelfmoord leidden. Een gitzwart thema dus, dat intens en aangrijpend in de songs ten berde wordt gebracht. De acht composities munten uit in betoverende, weemoedige gitaarklanken. Eerder bluesy en Pink Floyd achtig van aard, maar van ongekende schoonheid. Dit is ook geen metal, dit is doorleefde kunst, met stuwende duistere rock als leidraad. sG zingt met een sterk articulerende decadentie en verdorvenheid, als een jonge Bowie, maar zijn stem doet me uiteraard ook nog steeds aan Jan Transit van In The Woods denken. Ook doet de sfeer van ‘Godspeed’ me wel eens denken aan Green Carnation en hun meesterwerk ‘Light Of Day, Day Of Darkness’ waar men geen specifieke stijl op kon plakken. Vele songs worden voorzien van onrustbrengende gesproken samples die verband houden met het thema, maar de zalvende gitaarsolo’s en de gebroken stem van een dolende ziel brengen soelaas en treffen je recht in het hart. Voor fijnproevers van weemoed en smart een niet te missen kunstwerk! Dark rock van torenhoge kwaliteit!