Vision Divine - Stream Of Consciousness

Vision Divine - Stream Of Consciousness

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Op het moment worden er duizenden nieuwe cd's op ons afgevuurd. Daardoor komt het vaak voor dat je een schijfje op je bureau krijgt gegooid van een band waar je nog nooit van hebt gehoord. Maar als je wat dieper gaat graven in de ontvangen informatie kan het wel eens zo zijn dat het kwartje valt. Bij de nieuwe cd van Vision Divine is zoiets dan ook gebeurd. Ofschoon ze al twee cd's hadden uitgebracht namelijk 'Vision Divine' in 1999 en 'Send Me An Angel' in 2002 is de schijf die ik nu voor mij heb liggen het eerste contact met deze Italiaanse band. Als ik verder lees zie ik dat Vision Divine werd opgericht door de belangrijkste man van een andere band die jaren geleden onze platenzaak onder de naam Labyrinth onveilig maakte. De muzikant in kwestie is Olaf Thörsen. In de tijd dat hij nog steeds in Labyrinth speelde formeerde al zijn tweede band. Toen de pers hem achtervolgde en Vision Divine slechts een neven project noemde besloot hij een keuze te maken en hij verliet Labyrinth om zich volledig te storten op zijn nieuwe band. Dat was in 1999. Nou zijn we inmiddels vijf jaar verder and cd nummer drie staat op het punt om uitgebracht te worden. 'Stream Of Consciousness' is de titel van deze schijf en is een collectie van krachtige maar melodieuze metal geworden.

Het begint allemaal met een leuk intro. Je kunt iemand horen mee neuriën met de muziek op een radio. Op het bijgevoegde informatievelletje lees ik het complete verhaal dat zich op dit album afspeelt. Je kunt dan ook zeggen dat we hier te maken hebben met een concept album. Ik zie dat de persoon die aan het mee neuriën is een man is die in een gesticht is opgenomen. Hij luistert mee met de radio die een van de bewakers heeft aanstaan. Hij herkent een liedje die hem een flashback geeft naar de tijd dat hij zich nog gezond voelde in zijn hoofd. Daarna ziet hij de redenen voorbij komen die hem krankzinnig hebben gemaakt.

'The Secret Of Life' is het eerste echte liedje op deze cd. De dolleman waar het verhaal om draait begint te vertellen over zijn ziekelijke en onverzadigbare nieuwsgierigheid naar de mening van het leven. Op dit album maken we tevens kennis met de nieuwe zanger van de band, Michele Luppi, een hoogbekwame en getalenteerde muzikant die de nodige diploma's op het V.I.T. van Los Angeles heeft behaald. Zijn stem doet me een beetje denken aan die van Mark Boals op de manier hoe die aan het zingen was op 'Trilogy' van Yngwie Malmsteen in 1986. Het volgende nummer heet 'Colours Of My Word'. De gekke man heeft het gevoel dat de wereld om hem heen door zijn vingers weg aan het glippen is. Tijdens dit nummer kun je goed merken dat de man die toentertijd de nummers voor Labyrinth schreef nu aan het roer staat bij Vision Divine. De muziekstijl is onmiskenbaar in de zelfde trend geschreven. Je kunt zeggen dat Vision Divine het meer volwassen broertje van Labyrinth is geworden. We gaan door met het instrumentale stukje 'In The Light'. De hoofdpersoon van dit verhaal raakt gefrustreerd dat hij het doel van het leven niet kan vinden en probeert zichzelf van het leven te beroven.Als zijn ziel op het punt staat om zijn lichaam te verlaten ziet hij het licht. Een engel verschijnt aan zijn bed en die vertelt hem dat zijn tijd van gaan nog niet gekomen is. Het mooiste nummer van deze cd is nummertje vijf 'The Fallen Feather'. Ik herken heel duidelijk de stijl van Kamelot in dit lied, luister maar eens en je geeft me gelijk. De engel neemt de krankzinnige mee door een deur naar diepere geheimen.

'La Vita Fugge' is een snel nummer doorspekt met prachtige achtergrondkoortjes. De gitarist lijkt helemaal door het dolle heen zijn geraakt en spelt ons een duizend noten in een seconde achtige solo voor. Daarna daagt hij de toetsenist uit voor een duel. Het nummer gaat verder in de zesde versnelling. De hoofdpersoon van het verhaal raakt helemaal in de war van alles wat er op hem afkomt. De tijd lijkt te vlug te gaan om alles nog te snappen. 'Versions Of The Same' is een meer dan prachtige power ballade die menig aor band zou doen stikken van jaloezie. De zanger Michele speelt een grote hoofdrol met zijn prachtige stem. Het valt hem goed af te horen dat hij jarenlang een professionele training heeft gehad. De beschermengel verschijnt opnieuw om de gekke man te vertellen dat hij vertrouwen moet houden in het leven.

'Through The Eyes Of God' is een spookachtig en sfeervol nummer die de krankzinnige man de dingen laat zien zoals God ze ziet. Hij kan niet beschrijven wat hij allemaal ziet, hij raakt in diepe geschokt. 'Shades' is het enige nummer dat ik wat minder goed vind, er gebeurt weinig spectaculairs in dit nummer. Alleen het gitaar/toetsen duel in het midden is de moeite waard. De gek raakt over zijn toeren van alle schaduwen die hij ziet maar de engel houdt een wakend oogje over hem. 'We Are, We Are Not' is de bevrijding voor de hoofdpersoon. Eindelijk ziet hij in dat het menselijke brein met zijn lichamelijke en natuurlijke tekortkomingen niet al informatie van oneindigheid kan bolwerken. Hij heeft er geen spijt van dat de engel hem op deze reis door de menselijke brein heeft meegenomen. Na alles wat hij heeft gezien vind hij dat de prijs die hij moet betalen voor deze bevrijding zijn waarde heeft. Het nummer klinkt als het volkslied van de band en zal het publiek die naar een Vision Divine optreden komen kijken, luidkeels mee doen zingen.

'Fool's Garden', langzaam en geleidelijk begint de gekheid bezit te nemen van de brein van de hoofdrolspeler. Het is een mooi stukje muziek, dat net zoals het volgende nummer 'The Fall Of Reason' instrumentaal is. We gaan verder met een nekbreker met de naam 'Out Of The Maze'. Een heavy en snel nummer en is een soort geestelijk testament dat een beetje verwarrend enkele passages uit het leven van de geesteszieke man laat passeren. Je kunt het zien als een laatste wanhopige en razende poging om het onvermijdelijke te vermijden. 'Identities' is het laatste nummer en kun je zien als een krachtige ballade en toont ons onze zieke hoofdrolspeler alleen in zijn cel. De engel is een met hem geworden, twee identiteiten vergroeit in een persoon die misschien wel helemaal niet meer is.

De muziek, het verhaal en de muzikanten zijn op deze cd samengesmolten in een prima stukje muziek en zal vele liefhebbers van melodieuze metal zeer aangenaam in de oren klinken. 'Stream Of Consciousness' is een fantastische trip en laat je drijven op fijne stroom van muziek.