Boss Keloid - Melted On The Inch

Boss Keloid - Melted On The Inch

Label : Holy Roar Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Boss Keloid is een band uit Wigan, een plaats gelegen in de buurt van Manchester. Sinds 2010 zijn ze bezig om samen muziek te maken en dat doen ze absoluut niet verkeerd. 'Melted On The Inch' is hun derde album, als opvolger van 'The Calming Influence Of Teeth' (2013) en 'Herb Your Enthusiasm' (2016). Het enthousiasme is in elk geval niet minder geworden aangezien er niet bepaald veel tijd zit tussen dit album en hun vorige, en dit enthousiasme is ook heel duidelijk aanwezig op de zes nummers die dit album rijk is. Energievolle, interessante tracks met toch wel merkwaardig veel ruimte voor experimentatie.

Er wordt wel eens gezegd dat er dingen in de blender worden gegooid en dat daar dan iets uitkomt en ik moet eerlijk zeggen dat dat precies het gevoel is dat ik kreeg toen ik dit album aan het beluisteren was. Laten we uitgaan van een stevige, gezonde stoner/sludge basis, de boterham waarop het geblenderde uiteindelijk uitgesmeerd wordt. En wat er in die blender wordt gegooid, al zij het maar in kleine hoeveelheden, zijn onder andere folk-invloeden, power metal en zelfs wat reggae. Er zijn nummers met bepaalde passages die wat uitgerekt en onverwachts lijken en dit alles zorgt er voor dat je af en toe het idee hebt dat je naar een aflevering van het programma 'Vrije Geluiden' zit te kijken/luisteren. Daar is helemaal niks mis mee, maar wat ik daarmee bedoel is dat dit een album is dat je of helemaal niks vindt of juist echt geweldig. Als je van experimenteren houdt is dit waarschijnlijk fantastisch, maar persoonlijk denk ik van tijd tot tijd: waar zijn jullie mee bezig? En is dit nodig? Het stemgeluid van Alex Hurst is overigens bijzonder aangenaam bij deze muziek en verdient zeker lof! Hier en daar wel enige Hetfield-achtige uithalen, maar over het algemeen erg sterk en overtuigend.

Het eindoordeel is dat dit gewoon een lekker album is met hele degelijke, stevige muziek, waar ook plaats is voor nieuwe ideeën, ideeën die niet altijd heel nuttig of geïnspireerd zijn en soms geïntroduceerd lijken gewoon omdat... Maar voor liefhebbers van zwaardere muziek zeker de moeite waard.