Bonfire - Temple Of Lies

Bonfire - Temple Of Lies

Label : AFM Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : De line-up van de Duitse melodieuze rockband Bonfire was gedurende een groot aantal jaren redelijk stabiel en met name de tandem Hans Ziller (gitaar) en Claus Lessmann (zang) bleek een uiterst sterk duo te zijn, die in staat waren om het goed in het gehoor liggende song materiaal van de band net van dat beetje extra te voorzien om ruim boven de middelmaat uit te stijgen. In het begin van 2015 kwam er echter een einde aan het langdurige samenwerkingsverband tussen Ziller en Lessmann en werd laatstgenoemde vervangen door ex-Accept zanger David Reece, waarmee het album ‘Glorious’ werd uitgebracht. David Reece werd hierna echter weer bedankt voor bewezen diensten en het idee was om Michael Bormann als zanger voor het volgende album aan te trekken. Die had het echter te druk met andere activiteiten en dus werd het in 2017 uitgebrachte album ‘Byte The Bullet’ opgenomen met Masters Of Disguise zanger Alexx Stahl. Die samenwerking bleek dan toch wel de juiste te zijn, want ook op dit nieuwe, inmiddels vijftiende full-length studio-album ‘Temple Of Lies’ is de heer Stahl nog steeds achter de microfoon te vinden.

Mijns inziens is dat een goede keuze want de krachtige en veelzijdige vocalen van deze zanger zorgen zeker voor een meerwaarde op ‘Temple Of Lies’. Over het algemeen begeeft de band zich in een iets hardere richting, zonder echter het melodieuze aspect voor een enkel moment uit het oog te verliezen. Na het intro ‘In The Beginning’ (met daarop de Amerikaanse stem-acteur David Michael Williamson) schiet het snelle titelnummer uit de startblokken en zijn de Judas Priest-invloeden onmiskenbaar aanwezig. Het gitaarduo Hans Ziller en Frank Pané draagt zorgt voor de heerlijke, speedy riff en Alexx Stahl’s stemgeluid heeft op dit prima nummer wel erg veel weg van Rob Halford. Het begin mag er dus zijn, maar er zijn wel meer voorbeelden van prima songs te vinden op ‘Temple Of Lies’, want ook het melodieuze ‘On The Wings Of An Angel’, het mid-tempo ‘Feed The Fire’, de ballad ‘Comin’ Home’ en het snelle ‘Stand Or Fall’ zijn zeer de moeite van het beluisteren waard, al geldt dat eigenlijk wel voor het gehele album.

Zoals eerder aangegeven is ‘Temple Of Lies’ wat heavier dan wat Bonfire normaliter op de markt pleegt te brengen en is het uitstekende gitaarwerk erg prominent in de mix geplaatst. Dat, gecombineerd met voldoende oog voor melodie en toegankelijkheid in het song materiaal, levert voor mij het beste Bonfire album sinds jaren op en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat de band in staat zou zijn om zo’n fris en energiek album af te leveren. Een stevige aanrader dus voor mensen die houden van een gezonde combinatie van heavy en melodieus materiaal!