Black Stone Cherry - Family Tree

Black Stone Cherry - Family Tree

Label : Mascot Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Een paar maanden geleden verscheen er nog een tussendoortje in de vorm van het mini album ‘Back To Blues’ en nu verschijnt dan ook de nieuwe full length in de vorm van ‘Family Tree’. De vier heren uit Kentucky worden nog steeds geheel ten onrechte geassocieerd met southern rock want daar heeft hun muziek weinig tot niets mee te maken. Het is nog steeds catchy, op de blues georiënteerde heavy rock wat de klok slaat.

Als je de band eenmaal kent is er weinig nieuws te melden rondom de release van dit nieuwe album. Want zoals gezegd: ze spelen nog steeds dezelfde muziek als op de voorgangers. In zanger/gitarist Chris Robertson heeft de band een geweldige frontman die is gezegend met zo’n natuurlijke snik in zijn stem. Waar anderen dit doen als een trucje, komt ie er bij Robertson in al zijn zanglijnen als vanzelf uit (‘My Last Breath’). En waar de band vooral in uitblinkt is het schrijven van catchy riffs en refreinen. Want alles wat de band opneemt zit na 1x luisteren in je hoofd. Dat is zo knap gedaan. En dat wil absoluut niet zeggen dat het nou allemaal zo opzienbarend is wat de heren doen – helemaal niet zelfs! – maar luister naar een track als ‘Carry Me On Down The Road’ en je weet wat ik bedoel. Dat zit zo lekker en goed in elkaar. Niet gek ook dat Warren Haynes (Gov’t Mule) nog een partijtje meespeelt op deze plaat (op het lekkere ‘Dancin’ In The Rain’) want je hoort in best wel wat songs de verwantschap met Gov’t Mule; ook zo’n band die lekker heavy speelt met veel blues elementen. Ja, de verrassing is er inmiddels vanaf, maar de kwaliteit is overduidelijk gebleven.