Estate - Mirrorland

Estate - Mirrorland

Label : Mighty Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het debuut ’Fantasia’ van deze Russische formatie vond ik een leuke power metal plaat. Alhoewel de heren geen enkel cliché uit de weg waren gegaan en de muziek over het algemeen aardig voorspelbaar was, had men de zaken kwalitatief prima voor elkaar en had een stel goed-gecomponeerde, pakkende en memorabele songs afgeleverd. De band maakte dan ook een sterke, professionele en veelbelovende indruk.

Deze maand komt Estate eindelijk met de opvolger. Zodra de plaat uitbarst met het titelnummer doet men mijn wenkbrauwen omhoog gaan en voor ik het weet zit ik al goedkeurend mee te knikken en gedurende de komende driekwartier verandert dat nauwelijks. Symfonische power metal is hier nog altijd de wet en de invloeden van en vergelijkingen met bands zoals Gamma Ray, Helloween, Edguy, Blind Guardian, Elvenking, Rhapsody, Luca Turilli en soortgelijke acts zijn weer rijkelijk aanwezig. Het klinkt allemaal erg vertrouwd, maar ook heerlijk nostalgisch. De mannen hebben echter op alle fronten enorme vooruitgang geboekt en hebben duidelijk hun horizon verbreedt. Zo heeft men gekozen voor een iets stevigere en zwaardere (en iets modernere) aanpak. Wat dat betreft komt trouwens ook de naam Orden Ogan hier en daar opduiken. Daarnaast gaat men vaker progressiever tewerk dan voorheen en komt met nog meer variatie. Dat alles heeft er voor gezorgd dat de voorspelbaarheid een stuk minder is geworden, wat ook geldt voor dat clichématige wat het debuut vooral kende. Wat dat betreft is ‘Mirrorland’ in eerste instantie iets moeilijker te verteren dan diens voorganger, maar gelukkig heeft men er wel voor gewaakt niet te overdrijven in hun drang naar progressie en afwisseling, waardoor je over het algemeen goed bij de les blijft.

‘Mirrorland’ heeft simpelweg alles wat je van een kwaliteitsalbum in dit genre verwacht; heerlijke uptempo passages, stevige mid-tempo riffs, aanstekelijke melodielijnen, mooie en sfeervolle keyboards die voor een heerlijk bombastische en heroïsche lading zorgen, en uiteraard pakkende zanglijnen. De (semi-)ballades ‘Winter Kingdom’ en ‘Silvery Skies’ zijn de enige songs die mij het minst aanspreken, maar dat komt door het feit dat ik de meeste power metal ballades over het algemeen niet interessant (genoeg) vind. Daarentegen maken snellere songs zoals het titelnummer en ‘Matter Of Time’, de bombastische, koude en dromerige ‘Stolen Heart’ en ‘Storm Of The Age’ en het prachtige ‘Knight Of Hope’ met diens mysterieuze, oosterse klanken, veel goed. Alles bij elkaar is ‘Mirrorland’ echter een erg sterke en overtuigende plaat die de band hopelijk hun welverdiende internationale erkenning gaat bezorgen. Als bonus krijgen we de songs ‘Knight Of Hope’ en ‘Matter Of Time’, gezongen door respectievelijk Mark Boals (o.a. bekend van Yngwie Malmsteen, Iron Mask, Royal Hunt en Ring Of Fire) en Mats Levén (o.a. Candlemass, Krux, At Vance, en ook Yngwie Malmsteen). Fans van symfonische, progressieve power metal en van bovengenoemde bands zullen dit album absoluut weten te waarderen en moeten het ongetwijfeld een kans geven.