Deadline - Nothing Beside Remains

Deadline - Nothing Beside Remains

Label : Bad Reputation | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Voordat we ingaan op het muzikale dat het Franse Deadline ons met ‘Nothing Beside Remains’ te bieden heeft, eerste even iets anders. Het leeuwendeel van de albums die tegenwoordig ter recensie aangeboden worden, komen je kant op via downloadpools. Maar Deadline pakt het persoonlijker aan. Een fraai promoboekje en een handgeschreven briefje van de band valt ons ten deel. Dat deel is door de band prima verzorgd, complimenten!

Deze plaat is het tweede volwaardige album dat ze uitbrengen. De eerste EP werd met de bekende Amerikaanse producer Beau Hill opgenomen. De band profileert zich als heavy metal band, maar het neigt toch meer naar traditionele hardrock. Het nummer ‘Fly Trap’ is zelfs pure Rock & Roll. De productie is prima in orde, verzorgd door Thierry Velly. Maar, hoe zit het nu met de muziek zelf? De composities zijn erg basaal, er is weinig gelaagdheid in de songs helaas. Zanger Arnaud Restoueix wordt vergeleken met zangers als Coverdale en Dio. Ik weet niet waar de vergelijkingen dan zitten, maar in ieder geval niet in zangtalent of stemgeluid. In een nummer als ‘Revelation’ probeert hij ons met wat vocale variaties te overtuigen, maar het resultaat is ver beneden peil. Als het naar heavy metal neigt, zoals in ‘Man On A Mission’, dan komt dat door de old school Maiden riffs. Het refrein doet in de verte zelfs even aan Helloween denken. Het is de, tot dan toe, meest overtuigende, track. Maar we zijn dan al bij het zesde nummer aanbeland van ‘Nothing Beside Remains’. In de ballad ‘Silent Tears’ wordt stilgestaan bij de terroristische aanslag in Bataclan in Parijs. Mooi initiatief, maar het nummer is niet echt geweldig, met erg rommelige achtergrondzang. Je snapt het al, ik ben niet erg onder de indruk van dit album. Waar de verpakking prima en professioneel verzorgd is, valt de binnenkant (de muziek) helaas tegen. Hoe zeggen ze dat in Engeland ook alweer? ‘Never judge a book by it’s cover’.