Hampered - Asylum

Hampered - Asylum

Label : Dooweet | Archiveer onder metalcore

Bart M. : Sinds het ontstaan van metal in al zijn facetten proberen bands de grenzen en stijlen binnen bepaalde genres verder te duwen en door te ontwikkelen. Soms mislukken die ontwikkelingen faliekant, maar regelmatig ontstaan er interessante, nieuwe dingen. Voor mij persoonlijk heeft metalcore nooit een aantrekkingskracht gehad, met hier en daar een enkele uitzondering. Maar ook dit genre maakt ontwikkelingen mee en Hampered is een voorbeeld van hoe dit de goede kant op gaat. Interesse gewekt! Actief sinds 2013 brengt deze band uit het zuiden van Frankrijk ons hun debuutalbum 'Asylum'.

Het enige dat me echt aan Alice Cooper aantrekt zijn de nummers over de doden en over inrichtingen voor mentaal gestoorden. Hampered wijdt aan dat laatste onderwerp een hele plaat (vandaar inderdaad de titel) en we krijgen in onze reis door het album heen dan ook een akelig inzicht in de getraumatiseerde geest van onze protagonist, een man, geteisterd door een ongelukkige jeugd. Mishandeld, verslagen, zijn zus verloren, agressieve vader en dronken moeder. Hij komt terecht in een instelling en krijgt te maken met alle narigheid die je daar zou verwachten, vooral als je films als 'Shutter Island' en 'One Flew Over The Cuckoo's Nest' hebt gezien - overigens films die de band als inspiratiebron noemt. Hoe dit eindigt dat ga ik niet verklappen, dat zul je zelf moeten gaan uitzoeken.

Het materiaal is vrij nihilistisch en heftig en muziek die daar goed bij past is metalcore. Zoals ik aangaf geeft Hampered hier echter een originele wending aan. Niet alleen vanwege de tussenstukjes die ze in het Frans doen (dit zorgt voor extra sfeer), maar vooral omdat de muziek regelmatig grenst aan heavy metal en dat scheurt lekker weg. Muzikaal is hier niks op aan te merken. De vocals variƫren. Over het algemeen zijn deze sterk (vooral het schreeuwen) en een deel van de zuivere zang lijkt zelfs op die van Matt Barlow (ex-Iced Earth), maar hier en daar is de zuivere zang toch wat zwakjes en dat is wel een verbeterpuntje. Hampered doet gelukkig geen flauwe pogingen tot mistroostige, gezapige ballades, maar ze doen gewoon waar ze goed in zijn en dat is stampen en raggen op een fijne, melodieuze manier.