Cruachan - Pagan

Cruachan - Pagan

Label : Karmageddon Media | Archiveer onder heavy / power metal

Frank D. : Er is geen land waarvan de bloedige en heldhaftige ontstaansgeschiedenis in een zo schril contrast staat met het gastvrije karakter van de bevolking en de werkelijk schitterende landschappen als Ierland. En dit vreemde contrast is ook terug te vinden op de nieuwe CD van de folk metal formatie Cruachan.

Net zoals het geval was op 'The Middle Kingdom' (2000) en 'Folk-Lore' (2002) kenmerkt het geluid van de Ieren zich door een opvallende mix van Keltische en Ierse folk-invloeden en black metal elementen. De composities zijn echter verbeterd. De binding tussen de beide stromingen is sterker dan ooit en creatief voorman Keith Fay lijkt de formule van Cruachan nu te hebben geperfectioneerd. De vrouwelijke melodische zang van Karen Gilligan en de traditionele instrumenten zorgen voor schitterende sfeerbeelden, waaraan door middel van black metal elementen een dreigende en soms sinistere lading wordt gegeven. Voor de teksten putte de band wederom uit de rijke historie van het 'groene eiland' (o.a. 'Michael Collins' en 'Viking Slayer'), maar ook thema's uit de fantasy ('The Fall Of Gondolin') en de wereldgeschiedenis ('Pagan') passeren de revue. En ook de traditie van een folk-klassieker in een modern jasje wordt voorgezet. Was het op 'Folk- Lore' nog 'The Rocky Road To Dublin', nu is het beurt aan een nummer uit de county Kerry; 'Some Say The Devil Is Dead'. Naast de muzikale kwaliteiten verdient ook het artwork een pluim. Dit is namelijk verzorgd door niemand minder dan de man achter de illustraties van de Tolkien trilogie 'Lord Of The Rings'; John Howe.

Toch wordt al dit positieve voor een deel te niet gedaan door de slechte productie. Of dit zijn oorsprong vindt in het feit dat het album in een onbekende Ierse studio is opgenomen of een slechte producer, blijft in nevelen gehuld. Feit is wel dat het allemaal nogal mat en 'goedkoop' klinkt. Dit is des te opvallend, omdat deze band eigenlijk 'gewoon' in een top studio met een goede producer zijn albums zou moeten opnemen. In mijn ogen heeft deze band in ieder geval in het verleden bewezen daar recht op te hebben.

Fans van de band kunnen deze CD blind kopen, want die zullen niet teleurgesteld zijn en voor de liefhebbers van folk metal geldt dat voor wie door de productie heen luistert dit album zondermeer een aanrader is.