Vahrzaw - Husk

Vahrzaw - Husk

Label : Blood Harvest | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen S. : Vahrzaw bestaat al sinds 1992 in verschillende gedaanten, mede door de onwrikbare samenwerking tussen de oude schoolkameraden George Van Doorn en Scott Williams, maar voor 2006 werden er maar twee demo’s en één single uitgebracht. Nadien volgden er in iets sneller tempo enkele EP’s, splits en twee volwaardige albums, waarvan ‘Defiant’ uit 2009 het meeste indruk op mij gemaakt heeft. Vahrzaw is nu opgepikt door een groter label gespecialiseerd in dit soort ragherrie en de nieuwe plaat ‘Husk’ zal daardoor ongetwijfeld een pak meer death en black metal fans bereiken.

‘Husk’ is een snelle plaat geworden met zowel death, black als thrash invloeden, maar er zijn ook fijngevoeligere momenten, zoals ‘The Epitaph Of Garmonbozia (Parts I & II)’ waarin de trage stukken een macaber sfeertje genereren. Nick Magur, zanger van Adamus Exul en Greytomb doet trouwens een gastbijdrage op ‘The Epitaph Of Garmonbozia’. De vocale range van George Van Doorn is groot: de variatie tussen lage growls en hoge screams geven de songs een extra dimensie. Nu hoorde ik dat Vahrzaw er genoeg van heeft om mee te draaien in het malle metal wereldje en dat de oude schoolkameraden hebben besloten om ermee te kappen na dit album. Een spijtige zaak, maar met één voet in het graf doet Vahrzaw nog een laatste keer wat ze altijd al deden, namelijk ongezien hard en meedogenloos knallen met niet aflatende intensiteit en verwoestende precisie. ‘Husk’ biedt genoeg variatie om zowel black als death metal fans te bekoren, dus wie dit leest, kan de laatste Vahrzaw ongegeneerd gaan kopen.