Cardiac Arrest - A Parallel Dimension of Despair

Label : Memento Mori | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Door de jaren heen heeft de metalscene in Chicago behoorlijk wat interessante death metal bands voortgebracht, waaronder bijvoorbeeld Macabre, Cianide, Usurper, Disinter, Master en Broken Hope die allen een aardige carrière achter zich hebben. Cardiac Arrest komt ook uit Chicago en alhoewel de band al sinds 1997 bestaat en reeds vijf full lenght albums op hun naam heeft staan, verscheen deze old school death metal band bij mij tot op heden nog niet op de radar. Een kleine zoektocht op onze eigen Lords of Metal site leert dat de band met hun album ‘Vortex of Violence’ en ‘Haven For The Insane’ al eens een bespreking kregen, maar beide albums konden niet echt op veel enthousiasme rekenen.

Met ‘A Parallel Dimension of Despair’ is de band aangekomen bij hun zesde album dat op 23 april door het Spaanse label Memento Mori zal worden uitgebracht. Met elf nieuwe tracks gaat Cardiac Arrest stug verder met het spelen van old school death metal zoals die ook op eerdere releases stond. De vier heren doen geen enkele moeite om origineel te klinken en spugen elf dertien in een dozijn vintage death metal composities over u uit als luisteraar. In principe is er niks mis met de muziek van Cardiac Arrest, er zijn alleen zo weinig hoogtepunten te beleven in de krappe 47 minuten die deze schijf duurt. Als ik er dan toch één moet benoemen dan is het het nummer ‘It Takes Form’ dat een aanstekelijk refrein heeft en het live waarschijnlijk goed zal doen. ‘Drudge Demon’ bevat een stevige midtempo groove waarop lekker geheadbangd kan worden. Zie hier, daar heb ik toch twee positieve kanten van ‘A Parallel Dimension of Despair’ kunnen benoemen. Diehard death metal fans die niet van vernieuwing houden en van bands als Grave, Master of Malevolent Creation houden, zullen waarschijnlijk best goed uit de voeten kunnen met deze release, persoonlijk vind ik hem iets te middelmatig en kan er, net als mijn collegae bij eerdere cd-besprekingen van de band, niet echt enthousiast van worden.