Shields - Life In Exile

Shields - Life In Exile

Label : Long Branch Records | Archiveer onder metalcore

Bart M. : Bij metalcore krijg ik altijd het idee dat we te maken hebben met een muziekstroom die ergens in de voorsteden van een Amerikaanse stad is ontstaan, bedacht door jongeren met een fijne achtergrond die eigenlijk zo weinig te zeuren hadden dat ze zich verveelden en toen maar wat instrumenten hebben opgepakt. Gevoed door de problemen die ze op de verschillende media zagen en in pijn dat ze daar niks van kenden ontstonden idee├źn voor teksten over hoe erg de wereld in al zijn facetten is en hoe dat op zo ontzettend veel manieren mentaal pijn doet dat het niet meer draagbaar is. En niemand begrijpt dat. Het antwoord hierop is een soort van misplaatste woede die zich uit in luid geschreeuw, cleane zangpassages en een heleboel muzikale rompslomp. En met die rompslomp bedoel ik keiharde breaks, blastbeats en laaggestemde gitaren.

De typische formule voor elke metalcore band. En het Londense Shields verandert met hun debuutalbum 'Life In Exile' heel weinig aan dit stereotype. En dat hoeft ook niet, want stereotypes zijn en blijven in elk genre geliefd, gewoon omdat je weet waar je aan toe bent. Na eerder twee EP's uitgebracht te hebben is hier nu eindelijk de eerste langspeler van Shields, een plaat met twaalf zinderende, boze, agressieve nummers. Shields doet niet onnodig moeilijk met hun muziek en is daardoor goed te volgen. Als je heel goed luistert kun je zelfs hier en daar een klein beetje Converge proeven. Waarmee deze band zich wel onderscheidt van de rest is het gebruik van de gitaar, die niet alleen als raggende riff-machine wordt ingezet maar veel als spookachtige melodie op de achtergrond aanwezig is en zelfs af en toe Maiden-achtige solostukjes laat horen.

Al met al een plaat die de liefhebber van deze muziek zonder enige moeite zal weten weg te werken. Het mooie aan metalcore, ondanks dat ik er niks mee heb, is dat het een hele generatie aan mensen een portaal heeft gegeven om de woede die zij voelden te uiten, hier en daar elkaar er een beetje mee op te hitsen en uiteindelijk los te laten in de pit. Dat Shields daar nu een volgende generatie bij gaat assisteren is een goede zaak.