Tomorrow’s Eve - Mirror Of Creation III – Project Ikaros

Label : Dr. Music Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : De naam zegt mij wel iets, maar ik kan het niet echt plaatsen. Tomorrow’s Eve zou wel een aantal belletjes moeten rinkelen want deze band kent wel een aantal (redelijk) bekende muzikanten, zoals bijvoorbeeld Mike LePond (Symphony X), Martin LeMar (Mekon Delta) en John Maculuso (Labyrinth). Deze groep heeft sinds de oprichting in 1999 inmiddels vijf platen uitgebracht én een EP, niet in dezelfde samenstelling maar bandleiders Rainer Grund (gitaar) en Oliver Schwickert (keyboard) hebben altijd aan de basis van de band gestaan. Het laatste album ‘Tales From Serpentia’ komt alweer uit 2008, de fans van de band hebben dus tien jaar moeten wachten op de nieuwe plaat ‘Mirror Of Creation III – Project Ikaros’.

De muziek van Tomorrow’s Eve is niet echt bijzonder te noemen, dat wil zeggen dat de heren het wiel niet opnieuw proberen uit te vinden maar gewoon lekkere power prog metal willen maken. En dat is wel gelukt! Het is een erg fijn album geworden om naar te luisteren, voor progressieve begrippen zelfs erg toegankelijk. Qua stijl lijkt het een beetje op wat Pagan’s Mind doet, of een iets minder ingewikkelde versie van Symphony X. Knallende gitaar riffs met ondersteuning van keyboard, krachtige drum partijen, en stevige vocalen staan aan de basis van de muziek. De liedjes weten het beste uit de muzikanten te halen (of is het andersom?) en weet daardoor de luisteraar goed te boeien. Voornamelijk de keyboard partijen van Schwickert kleuren de nummers, maar ook de andere muzikanten leveren uitstekend werk en zorgen er stuk voor stuk voor dat het album interessant is gebleven. Daarnaast moet ik ook zeggen dat het album heel fraai klinkt door de uitstekende mix/master.

Er is niet veel meer wat ik zeggen kan zonder te veel in detail te gaan, het is gewoon een mooie traditionele power prog plaat. Luister maar eens naar ‘Morpheus’ of ‘Bread And Circus’ en ik kan garanderen dat je de rest van de plaat wilt horen. Tomorrow’s Eve laat met ‘Mirror Of Creation III – Project Ikaros’ zien dat je ook met minder creatieve progressieve metal een dikke plaat kan maken. Deze zeer toegankelijke metal plaat zou de meeste metal harten wel kunnen bekoren, maar zeker de prog liefhebbers kan ik dit album aanbevelen.