Haigreen - The Second

Haigreen - The Second

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Haigreen is het alter ego van Maarten Heeringa, die al enige tijd de droom had om een solo album uit te brengen. En dan niet zomaar een solo album, eentje waar enkel hij de muziek van heeft geschreven, ingespeeld en gemixt, een behoorlijke uitdaging dus! Omdat dit blijkbaar nog niet moeilijk genoeg was heeft hij een verzameling aan liedjes geschreven die qua genre niet op één album konden staan, zodoende is er dan ook besloten dat er drie albums moesten worden uitgebracht. Het eerste album is een album met pop liedjes, het tweede album is een progressieve rock plaat, en het derde album staat vol met heavy metal. Ik kreeg enkel ‘The Second’ binnen en was zéér benieuwd hoe dit zou klinken.

In het verleden heeft Heeringa in de nodige bandjes gespeeld en heeft op die manier veel ervaring opgedaan met muziek spelen en schrijven. Een album volledig zelf schrijven en inspelen is echter wel andere koek, je moet van goede huizen komen moet je dit zelf kunnen doen. Zelfs Arjen Lucassen roept de hulp in van anderen om de muziek van Ayreon in te spelen, want hij weet dat het dan kwalitatief beter zal klinken. Heeringa heeft er echter voor gekozen wél alles zelf te doen, waar ik enorm veel respect voor heb, maar kwalitatief heeft het er wel onder te lijden. Om eerlijk te zijn is er weinig op de plaat dat mij echt aanspreekt, voornamelijk heb ik moeite met de zeer matige mix en de (slecht klinkende) geprogrammeerde drums, en merk ik dat ik daar lastig doorheen kan luisteren. Dit zorgt voor een ontzettend vlak, mechanisch, en statisch geluid. Als de gitaar partijen en zangpartijen dan fantastisch zouden zijn had ik daar nog wel doorheen kunnen luisteren, maar ook hier is er weinig om enthousiast over te zijn. De (bas) gitaar partijen zijn best oké, de zang is matig en bij vlagen best oké of slecht. De liedjes zelf zijn dan nog wel redelijk maar ik mis de beleving van goed geluid en échte instrument specialisten.

Heeringa kan in ieder geval een item van zijn bucketlist afhalen, ik heb dan ook veel respect voor het feit dat hij dit in z’n eentje heeft geflikt. Maar als muziek criticus moet ik ook eerlijk zijn en zeggen dat de concurrentie zich geen zorgen hoeven te maken. Als de beste man wilt doorgaan met Haigreen zou ik van harte aanbevelen om wat werk uit handen te geven. Laat een échte drummer de drumpartijen verzorgen, vraag een goede zanger om de boel in te zingen, en regel een professionele sound engineer die het geluid naar een volgend niveau kan tillen. Ik ben oprecht benieuwd hoe de muziek dan zou klinken.