Ron Keel - Metal Cowboy

Ron Keel - Metal Cowboy

Label : EMP Label Group | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Wim R. : Ron Keel? In de jaren tachtig was hij tamelijk succesvol met zijn band Keel, hair metal in optima forma. Vooral de albums ‘The Right To Rock’ en ‘The Final Frontier’ deden het prima. Dat Kiss bassist Gene Simmons Keel min of meer adopteerde en deze albums produceerde heeft hier zeker bij geholpen. In het hele prille begin van zijn carrière was hij zelfs nog even met ene Yngwie Malmsteen onderdeel van de band Steeler. Nadat Keel stopte als band probeerde onze Ron het met een geheel vrouwelijke band om zich heen, genaamd Blind Faith, maar brak daar geen potten mee. Vanaf 2000 krijgt Ron lucht van de country hype. Hij doopt zichzelf om in Ronnie Lee Keel en jast er een aantal country albums doorheen. Ook niet echt een doorslaand succes.

Toen stond onze Ron voor een keuze. Hoe geef ik mijn carrière de broodnodige ‘boost’? Er is een reclame voor een frisdrankje waarin gesteld wordt; ‘Waarom kiezen als je allebei kan doen?’ Zo werd Ron Keel dus de eerste, zelfbenoemde, Metal Cowboy. Dit album is in 2014 al uitgebracht, maar nu opnieuw geremasterd en voorzien van een bonustrack in de vorm van een Kiss cover ‘Rock And Roll Hell’. Vreemd genoeg ontbreekt deze bonustrack bij het aangeleverde promo materiaal. Van Ron zijn nieuwe band The Ron Keel Band komt dit jaar het debuutalbum ‘Fight Like A Band’ uit. Dit album, opgenomen met louter sessiemuzikanten, is dus een opwarmertje voor het nieuwe album. En inderdaad, dit album is een mix van stevige rock en country. Alleen opener ‘My Bad’ ontbeert de country invloeden, meteen één van de sterkere tracks op dit album. In de andere nummers komen de country invloeden fors door. In bijvoorbeeld de ballad ‘Just Like Tennessee’ en ‘What Would Skynyrd Do’. In dit nummer zit zelfs een echte saloon piano solo. En de cowboy modus wordt moeiteloos doorgetrokken in nummers als ‘Singers, Hookers and Thieves’ met een gastrol voor Rough Cutt zanger Paul Shortino, die moeiteloos Keel een zanglesje geeft. Draak van een nummer overigens. ‘Wild Forever’ is een wat stevigere track, best aardig, maar Amerikaanser en simplistischer wordt het niet.

‘Metal Cowboy’ is zeker geen slecht album met een goede productie, maar als dit de opmaat is naar het nieuwe album, dan zal Ron Keel vooral touren als muzikale omlijsting voor rodeo-festivals en andere country fairs. De beste man heeft deze keuze zelf gemaakt en zich vast geparkeerd in dit genre. Een goede boterham gaat hij er vast mee verdienen, maar wereldwijde roem zal hem niet meer overkomen.