Grand Design - Viva La Paradise

Grand Design - Viva La Paradise

Label : GMR Music Group | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : In 2006 stampte zanger/producer Pelle Saether Grand Design uit de Zweedse bodem. De band is inmiddels met ‘Viva La Paradise’ aan zijn vierde langspeler toe. Saether heeft eens beweerd dat Grand Design de formule gevonden heeft om de rock uit de eighties om te zetten naar de sound van vandaag. En eerlijk…..hij zit er niet ver vandaan met dit statement.

Wat je verwachten mag is melodieuze, buitengewoon goed geproduceerde, rock. Kamerbrede achtergrondkoortjes. Makkelijk verteerbare rock die je na één keer horen kan meezingen. Catchy songs schrijven lijkt makkelijk, maar is een hele kunst. En dat alles met als grote inspiratiebron Def Leppard. Heimwee naar de tijden van ‘Pyromania’ of ‘Hysteria‘? Dan is er maar één medicijn : Grand Design (rijmt ook nog bijna). Alhoewel het superhoge Leppard gehalte op dit album iets is terug gedrongen. Sommige nummers staan qua identiteit wat meer op zichzelf dan voorheen. Eén ding moet echter wel duidelijk zijn, dit is geen goedkope rip off van de Engelsen. Het songmateriaal is goed gecomponeerd, dat heb ik de inspirators zelf al lange, lange tijd niet horen presteren.

Hoofdrollen zijn weggelegd voor het gitaartandem Janne Stark en Dennis Vestman. De ene na de andere heerlijke solo of riff vliegt langs. ‘Face It’ trapt het album vlot af, de aanstekelijkheid en het meezinggehalte komen meteen duidelijk naar voren. ‘Rock and Roll Hysteria’ zal het live gegarandeerd goed doen, een echt lekkere mid-tempo beuker. In het titelnummer ‘Viva La Paradise’ komt de Def Leppard invloed, op een goede manier, voor het eerst duidelijk aan de oppervlakte. De gitaarsound die zo kenmerkend is voor de Engelsen en perfect geproduceerde gelaagde achtergrondzang. Afgetopt met een solo waar Phil Collen meteen zijn handtekening voor zou zetten. Wat een heerlijk nummer. Met het vlotte ‘Don’t Ice Me Out’ (wel een beetje vreemde titel), gaat het genieten gewoon door. Alle nummers kunnen wel individueel besproken worden, maar het kwaliteitsniveau blijft ver boven het gemiddelde. ‘It’s Only Straight From The Heart’’ moet nog wel vermeld worden als één van de hoogtepunten. De opbouw van dit nummer is ronduit geweldig.

Dus, verwacht geen diepzinnige teksten of bloedserieus gemusiceer, Grand Design doet wat ze goed en graag doen. Herkenbare en melodieuze rock maken, en daar zijn ze verdomd goed in. In één ding verschilt de band wel enorm van Def Leppard overigens. Waar de Engelsen jaren en jaren over een album doen, levert Grand Design met veel mindere middelen vier vergelijkbaar kwalitatieve albums af. Als commerciële en melodieuze rock iets is waar je warm voor draait, dan moet je ‘Viva La Paradise’ niet aan je voorbij laten gaan.