Ivar Bjørnson & Einar Selvik - Hugsjá

Ivar Bjørnson & Einar Selvik - Hugsjá

Label : By Norse Music | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Twee jaar terug werden we bijzonder aangenaam verrast door het album Skuggsjá’, een etnische samenwerking tussen Ivar Bjørnson (Enslaved) en Einar Selvik (Wardruna). Het album werd integraal gebracht op het Roadburn festival. Maar de Noordse heren hebben niet stilgezeten. Er is binnenkort nieuw werk verkrijgbaar in de vorm van de opvolger ‘Hugsjá’ (in of met de geest zien).

Hiervoor ging men op vrijwel identieke manier tewerk. De muziek werd allereerst live gebracht in Noorwegen, op het Bergen International festival in 2017, deel uitmakend van een reeks concerten met de naam ‘Nordvegen’ (de Noordse route), geïnspireerd door de geschiedenis en tradities van elke plaats op die route. De muziek van het concert in de Grieghallen werd nadien opgenomen in de studio met dit album tot gevolg. De internationale live première zal ook dit jaar weer op Roadburn gebeuren. Naast de twee protagonisten doen er heel wat gastmuzikanten en een koor aan mee. Er is echter een wezenlijk verschil met ‘Skuggsjá’: ditmaal is het akoestische muziek en zijn de composities erg weemoedig, traag en bedachtzaam, terwijl de noemer authentieke folk geldt voor dit meer dan een uur durende werkstuk. We horen natuurgeluiden, de vele authentieke instrumenten die Einar dikwijls zelf maakt en het metalen element ontbreekt volledig. De muziek ademt een zuivere sfeer uit, de klare zang van Einar klinkt gewichtig en plechtig verhalend. Soms wordt het meerstemmig, zoals met het koor in twee van de elf songs. Het inventieve duo kreeg heel wat hulp van Iver Sandøy (drums, zang, coproductie), terwijl Tony Lindgren in de Fascination Street studio instond voor de mastering. Dit is een puur en authentiek album dat in alle kalmte wel een grote schoonheid etaleert. Voor open geesten in de metal gemeenschap en fans van Wardruna.