Bullet - Dust To Gold

Bullet - Dust To Gold

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Bullet heeft volgens mij helemaal geen introductie nodig. In de afgelopen zeventien jaar heeft het Zweeds kwintet al een vijftal sterke albums uitgebracht en heeft de wereld veroverd met hun ouderwetse, zwaar door AC/DC en Accept beïnvloede hardrock en heavy metal.

Het is alweer drieënhalf jaar geleden dat het fantastische ’Storm Of Blades’ verscheen, maar eind deze maand is het wachten eindelijk voorbij. Laat ik ook maar gelijk zeggen dat deze zesde langspeler, ‘Dust To Gold’, het wachten absoluut waard is geweest. En nee, er gebeurt niks nieuws en dit is wederom een typische Bullet plaat zoals je die kon verwachten, en zoals we dat graag van de mannen horen. Wél zijn de heren met dit album nog een stap dichter bij perfectie en hebben een dozijn sterke songs afgeleverd die traditiegetrouw een ultieme rock n’ roll party garanderen. Dit is precies hetgeen was een old-school fanaat zoals mezelf er aan herinnert waarom ik ooit verkocht ben geraakt aan hardrock en (heavy) metal; die beukende, donderende drums en hakkende, scherpe en pakkende riffs, gierende solo’s, hoge zang en pakkende, meezingbare zanglijnen… heerlijk.

Ik kan werkelijk geen negatief woord over dit album zeggen. Veertig minuten lang heeft de band je volledig in haar greep en bezorgt je de ene hoogtepunt na de ander. Alle twaalf songs zijn sterke composities en een hoogtepunt op zich. Het geheel komt ook nog eens perfect tot haar recht dankzij de vette productie. Als fan van het genre heb je simpelweg geen mogelijkheid om de impact te ontkomen en de verslavingsgehalte is als vanouds hoog. De heren hebben hun kunstjes op instrumentaal gebied nog verder geperfectioneerd en vocalist Dag Hell Hofer klinkt sterker dan ooit. De man klinkt zelfs nog sterker dan Brian Johnson en Udo Dirkscheiner in hun hoogtijden en laat menig zanger die in deze stijl zingt met gemak achter zich.

Okay, als ik iets te zeuren moet hebben dan is het dat de plaat misschien iets langer had gemogen dan amper 40 minuten. Maar aan de andere kant heb ik liever een kortere speeltijd met alleen maar hoogtepunten, dan een paar minuten langer met vullers. Nou kun je wel gaan zeiken over gebrek aan originaliteit en blabla, maar dan heb je hier gewoon niets te zoeken. En bovendien, als men met zulke sterke, tijdloze deuntjes, sterke performance en hoge dosis kracht, overtuiging en enthousiasme kan komen, is originaliteit slechts bijzaak en eigenlijk totaal onbelangrijk. Kortom; een heerlijk en geweldig album en absolute aanrader voor eenieder die 80s hardrock en heavy metal een warm hart toedraagt.