Asphodelia - Welcome Apocalypse

Asphodelia - Welcome Apocalypse

Label : Mighty Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : De Italiaanse symfonische metal formatie Asphodelia is in 2016 opgericht door zangeres Samuela ‘Samah’ Fuiani en gitarist en manlief Ruggero ‘Lordian’ Doronzo met de doelstelling om gevarieerde en donker klinkende heavy metal te maken waarbij de focus zou liggen op de onderhoudende riffs van Ruggero en de prachtige zangpartijen van Samuela. In bassist Davide Ricciardi, drummer Guiseppe Centonza en tweede gitarist Gianni Collona werden de nodige gelijkgestemde zielen gevonden en dat heeft dan nu geresulteerd, na de in 2016 verschenen promo-EP ‘Vengeance’, in het prachtige full-lenght debuut-album ‘Welcome Apocalypse’, waarop Asphodelia duideljk laat horen één van de meest interessante nieuwkomers binnen het genre te zijn.

Je kunt de band echter niet helemaal als een nieuwkomer bestempelen, want het duo Samuela en Ruggero waren eerder al actief in de band Black Dahlia, waarmee ze in 2014 het eveneens erg genietbare album ‘Fragments’ op de markt hebben gebracht. Eigenlijk kun je Asphodelia dus zien als het vervolg op Black Dahlia met dien verstande dat het song materiaal wat op ‘Welcome Apocalypse’ te vinden is wel een behoorlijk stuk avontuurlijker en volwassener klinkt dan hetgeen er op ‘Fragments’ te vinden was. De band heeft zich duidelijk verder ontwikkeld en de progressie die men op dit nieuwe album toont is erg indrukwekkend mag ik wel zeggen.

Grootste pluspunt op ‘Welcome Apocalypse’ is het erg gevarieerde en uitstekend uitgevoerde song materiaal, waarin met name zangeres Samuela Fuiani volop de gelegenheid krijgt (en die ook met beide handen aangrijpt) om haar niet geringe vocale capaciteiten te tonen. Ook binnen de nummers wordt heerlijk gevarieerd tussen ingetogen passages en heavy stukken en dat resulteert in een erg avontuurlijke plaat die geen seconde verveelt en vanaf het begin tot aan het einde enorm weet te boeien en met elke luisterbeurt beter lijkt te worden.

Dat wordt al meteen duidelijk bij het openings- en titelnummer ‘Welcome Apocalypse’, waarbij de donkere, sfeervolle riffs en de prachtige vocalen meteen in het oog springen. Het prima ‘Alive’ stelt Samuela in staat om de volle aandacht naar zich toe te trekken en toont de veelzijdigheid van haar stem in optima forma. Met ‘Blackout’; ‘Heroes’, ‘Flowers Of Evil’, The Show’ en ‘Behind A Smile’ zijn er nog wel de nodige juweeltjes op dit album te vinden, maar eigenlijk zijn alle aanwezige nummers absoluut de moeite van het beluisteren meer dan waard. ‘Welcome Apocalypse’ is gedurende de gehele speelduur een groot muzikaal avontuur, dat de liefhebbers van symfonische getinte, gevarieerde heavy metal zeer zeker zal kunnen bekoren. Zelfs de gewaagde U2-cover ‘With Or Without You’, die behoorlijk afwijkt van het origineel, blijft moeiteloos overeind en toont de klasse van deze band.

De combinatie van prima song materiaal, aanstekelijke melodieën, heerlijke riffs en fantastische zang zorgt ervoor dat deze ‘Welcome Apocalpse’ van Asphodelia voor mij tot de beste platen behoort die ik dit jaar heb mogen beluisteren. Het moge duidelijk zijn dat voor eenieder die zich liefhebber noemt van kwalitatief hoogstaande symfonische metal niet om deze plaat heen kan. Verplichte aanschaf derhalve!