Frequency Drift  - Letters To Maro

Frequency Drift - Letters To Maro

Label : Gentle Art Of Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Hoewel de Duitse symfonische rockband Frequency Drift een constante heeft in multi-instrumentalist Andreas Hack, stellen we toch heel wat verloop vast in dit artrock gezelschap. De band heeft immers alweer een nieuwe zangeres sinds twee jaar geleden ’Last’ uitkwam en zij heeft een dominantere rol in het geheel dan haar voorgangsters. Irina Alexa schreef ook de teksten voor ‘Letters To Maro’ en haar zangstijl is veelzijdig: soms theatraal, dan weer laag en verhalend, een volgend nummer opgewekt en poppy met zelfs een zweem van Abba (‘Neon’ en ‘Escalator’). Waren er op het vorige album nog af en toe harde gitaren te horen, dan zijn de elf songs op dit nieuwe album eerder geënt op electro toepassingen, keyboards en ritmiek.

Met andere woorden, er is dus reden om enigszins ongerust te zijn en te vrezen dat dit allemaal te gesofistikeerd en kalm wordt. Dat is ook zo, maar het wordt wel zo talentrijk uitgevoerd dat je geboeid blijft luisteren. Her en der duikt de harp weer op – altijd een troef van deze band – maar ook dat gebeurt eerder incidenteel. Zang staat centraal op dit album, smaakvol ingekleurd door de rustige muziek. Wanneer je er op let hoor je inderdaad heel weinig gitaren en heeft dit album eerder een klassiek kunstzinnig aureool. Wel hebben sommige songs Japanse klanken in zich, een betoverend en bevreemdend effect. Strijkers brengen mooie nuances aan in de dromerige muziek. Nergens wordt het heavy, maar als je een idee wilt vormen over de muziek van deze eigenwijze band, dan raden we het langste nummer ‘Who’s Master?’ aan waarin Irina aantoont dat men makkelijk meegesleept kan worden met haar prominente zang en de band weer Japanse verfijning tentoonspreidt. Voer voor liefhebbers van bezadigde prog. Persoonlijk mis ik het mooie gitaarwerk en wat wildere passages.