Ascendant - A Thousand Echoes

Ascendant - A Thousand Echoes

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Ascendant is een nieuwe band en gelijk een interessante. Niet omdat ze een fantastisch debuut uitbrengen maar ook omdat ze opereren vanuit een gebied wat nu niet echt bekend staat om zijn heavy metal bands namelijk de Verenigde Arabische Emiraten. Drie van de vijf leden komen uit Syriƫ en daarvan weet iedereen natuurlijk wat daar aan de hand is. Een aantal songs van de band gaan daarom ook over wat de leden van de band met eigen ogen hebben gezien en mee gemaakt.

Muzikaal kan je de band het best omschijven als een soort kruising van Dream Theater en Megadeth met de nodige Arabische melodiƫn verwerkt in de tracks. Luister maar eens naar het zeer dreigende 'Fog Of War'. Zanger Youmni Abou Al Zahab beweegt zich in contreien waar klasbakken als Rob Halford en Ronnie James Dio terug te vinden zijn. Gitaristen Ashish Shetty en Alaa Abousaada weten de nodige dreigende riffs en fantastische solo's te produceren op een solide fundering die neer gelegd wordt door drummer Aram Kalousdian en bassist Puneet Sharma. De band heeft daarnaast ook nog een aantal special guests op het album onder wie Lindsay Scoolcraft van Cradle Of Filth die mee zingt op 'Morning Light'.

Op 'Land Of A Thousand Echoes' wat gaat over de barre tocht die mensen maken om te vluchten om elders een veilige plek te vinden, zijn de broers Simon and Elias Abou Assali te horen die zelf zo'n tocht gemaakt hebben. Het geeft aan de toch al pakkende song nog net even wat meer authenticiteit. 'False Illusion' gaat vervolgens over de waanzin die de oorlog voedt en dat dit nergens toe leidt.
Overigens is dit het kortste nummer van het album welke toch de vijf minuten ruim aan tikt. De overige nummers schommelen allemaal tussen de zes en dertien minuten maar langdradig wordt het nergens.

'Tears Of A Majesty' onderscheidt zich weer van de andere nummers door het gebruik van een death grunt. Zo heeft elk nummer wel wat aparts en is de verscheidenheid tussen de nummers groot. Wat ze echter allemaal gemeen hebben is een enorme kwaliteit en dat op een debuut album. De opnames van het album vonden plaats in Dubai terwijl de plaat werd gemastert in Zweden bij Studio Fredman waar al meer prima klinkende albums vandaan zijn gekomen natuurlijk. Ook dat heeft de band dus prima voor elkaar. Conclusie is dat Pure Steel met Ascendant een pareltje in huis heeft gehaald die het verdient om door een groot publiek gehoord te worden.