Tesseract - Sonder

Tesseract - Sonder

Label : KScope | Archiveer onder metalcore

Job : Het is alweer bijna drie jaar geleden dat het Engelse Tesseract met ‘Polaris’ kwam. De band staat sinds allereerste release ‘Concealing Fate’ al aan de top van het ‘djent’ genre en heeft gedurende de jaren een kenmerkende sound gekregen die onmiskenbaar is. “Tesseract-core” is zelfs een eigen aftakking van metalcore geworden, en nog behoorlijk succesvol ook. In april komt de band dus met ‘Sonder’, de vierde langspeler sinds 2010. Bezige bijtjes dus, die kerels. Persoonlijk is mijn favoriet van de band de tweede plaat ‘Altered State’, maar ieder heeft wel zijn voorkeur – de band lijkt binnen het genre weinig tegenstanders te hebben.

‘Sonder’ is een “return to form”, om het maar een clichématige naam te geven. Waar ‘Polaris’ wat ongefocust klonk en misschien wel te veel als een probeersel aanvoelde, brengt ‘Sonder’ de band dichter terug bij het originele geluid dat velen met mij juist zo goed vonden aan de band – djenty waar het nodig is, maar vooral erg mooi en dynamisch. Openend met het catchy ‘Luminary’ en het weergaloze ‘King’ (waar zanger Dan Thompkins eindelijk weer eens zijn oorverdovende schreeuw laat horen) grijpt de plaat gelijk de aandacht. Het hardere ‘Juno’, waar de strakke djent weer eens de overtoon voert, en het prachtige tweeluik ‘Beneath My Skin’ en ‘Mirror Image’ laten dan weer horen hoe doordrongen van emotie de band nummers in elkaar weet te zetten.

De mix op ‘Sonder’ is feilloos, en voor het eerst weet zanger Dan Thompkins me te raken. Minder overdreven zijn zijn zanglijnen op deze plaat en hij weet veel meer de emotie los te brengen. Instrumentaal gezien laat de band zich op ‘Sonder’ van een wat hardere kant zien en als fan van het hardere materiaal van de band verwelkom ik dat met open armen. Deze plaat heeft me erg benieuwd gemaakt naar wat de band in november neer weet te zetten in Nijmegen!