Hardcore Anal Hydrogen - Hypercut

Hardcore Anal Hydrogen - Hypercut

Label : Apathia Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Job : Nog nooit is een YouTube video een beter voorbeeld geweest van hoe belachelijk een band kan zijn. Hardcore Anal Hydrogen komt uit Monaco en speelt een achterlijke vorm van grind waar experiment en genre-smelten centraal staat. Denk Aborted met dubstep, Dillinger Escape Plan met breakbeat en Napalm Death in een modern jasje dat bijna (bij-na) onnavolgbaar is. Een Noorse Shining dat al 40 dagen in een Peyote trip zit. Mocht je tijd hebben om het woord “mesjogge” in de Van Dale op te zoeken, dan is er grote kans dat je in de laatste editie een bandfoto van Hardcore Anal Hydrogen gaat vinden. Naast een foto van Meshuggah, natuurlijk.

De band boeit het niet hoe bespottelijk hun bandnaam is en hoe halfgaar de muziek soms is – het steekt namelijk verbazingwekkend goed in elkaar. Dat TRON-achtige einde van ‘Jean-Pierre’ bijvoorbeeld; hoe plaats je dat op een plaat die vol staat met rampzalige grind en eendengeluiden (‘Coin Coin’). Het is een soort Igorrr maar dan belachelijker. Mijn synoniemen voor “what the fuck” worden razendsnel uitgeput bij het luisteren naar deze plaat. Wil je nog een voorbeeld? ‘La Roche Et Le Rouleau’, met het bluegrass intro dat vervolgens overgaat in death metal, naar punk en dan naar een Diablo Swing Orchestra dat al zes weken geen daglicht heeft gezien. Er is zelfs een kazoo. Een kazoo, mensen.

‘Paul’ is nog een fantastisch voorbeeld van “hoe kom je ook maar in de buurt van dit bedenken”. Een schedelbrekende blastbeat wordt al snel opgevolgd door een soort Americana ballad die je kan voorstellen in een typische diner. Waarna de tent is opgezet en het circus voorbij trekt. Ik zweer het je, Devin Townsend had dit niet kunnen bedenken en die gast is knetterziek in zijn hoofd. De rest van de plaat wil ik niet voor je bederven – dit is een trip die je niet wilt missen. Ga. Dit. Luisteren.