Behemoth - Messe Noire

Behemoth - Messe Noire

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder black metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Vera : Sinds Behemoth na Nergal’s herstel in februari 2014 sterk terugkwam met het album ’The Satanist’ is hun populariteit met nog rasse schreden gestegen. Weldra werd besloten dat men het nieuwe album integraal ging spelen tijdens een uitgebreide wereldtournee. Inderdaad, ik denk dat elke fan van occulte black/death metal deze indrukwekkende show intussen wel eens meegemaakt heeft. Toen we de eerste keren ermee geconfronteerd werden, was dit werkelijk overweldigend en beklijvend. Het is dus maar goed dat dit nu op een professionele manier geregistreerd is en vastgelegd voor het nageslacht. Het doet ons ook vermoeden – zeker weten, in feite – dat dit in zekere zin het afsluiten van een hoofdstuk betekent en dat er weldra nieuw werk zal komen.

Twee shows uit 2016 werden daarvoor uitverkoren. De eerste show vond plaats in Warschau. De titel ‘Messe Noire’ is uiteraard een song op ‘The Satanist’, maar het dekt ook de lading van deze duistere, occulte gebeurtenis welke een sterk ritueel karakter heeft. Hoe de band opkomt met vuur en de vlammen op het Satanisch altaar hoger laat oplaaien, is indrukwekkend. Voeg daar de beenharde muziek en de grimmigheid op de tronies der muzikanten aan toe en je kan je naar hartelust wentelen in een ongemakkelijk aanvoelende sinistere happening. Het album wordt helemaal gespeeld, soms met zwart/wit beelden geschoten, en als toegift volgen er nog vijf oudere songs. Tijdens ‘At The Left Hand Ov God’ krijgt Orion gezelschap van een gastdrummer. De tweede show – met dezelfde set list, maar drie songs minder want het was een festival gig – is vereeuwigd op het Tsjechische Brutal Assault Festival waar wij al dikwijls konden genieten van de uitbundige sfeer. Het publiek is dan ook laaiend enthousiast en alhoewel men spreekt van bootleg opnamen, valt er toch niet zoveel te mopperen over de kwaliteit van geluid en beeld. Al is dat uiteraard wel iets minder dan bij de eerste show. Tot slot vinden we op de DVD en Blu-ray nog de zes videoclips die men voor songs van ‘The Satanist’ gemaakt heeft. Dit is dus het moment om de rollercoaster die Behemoth is, nog eens in volle glorie over je heen te laten rollen! De ultieme live ervaring van ‘The Satanist’ ligt nu binnen handbereik met twee concerten, alle videoclips en een selectie uit ouder materiaal.