Sojourner  - The Shadowed Road

Sojourner - The Shadowed Road

Label : Avantgarde | Archiveer onder doom metal

Vera : Sojourner is werkelijk een international gezelschap. De oorsprong (2015) ligt in Nieuw Zeeland bij componist Mike Lamb (gitaar, keyboards), maar hij woont nu in Schotland met zijn Engelse vrouw Chloe Bray (zang, tin whistle, gitaar, piano). Zanger Emilio Crespo komt uit Spanje, de nieuwe drummer Riccardo Floridia is Italiaan (ook in Atlas Pain) en bassist Mike Wilson is ook van Nieuw Zeeland. Eén van hen woont in Zweden. Kan je nog volgen? De band bracht in 2016 het goed ontvangen debuutalbum ‘Empires Of Ash’ uit en na het coveren van een Summoning track voor een tribuutalbum is het tijd om hun tweede album ‘The Shadowed Road’ op onze draaitafel te zwieren.

Sojourner gebruikt invloeden uit allerlei subgenres en maakt er een smakelijk eigen brouwsel van. De door folk geïnspireerde atmosferische metal kent zware invloeden uit doom en black metal, maar dit zal evenzeer de fans van doom/gothic uit de jaren negentig bevallen. Ja, er zijn Summoning invloeden – vooral in de symfonische ruwheid van ‘Our Bones Among The Ruins’ - maar Sojourner slaagt er wel in om een eigen geluid te fabriceren met alle ingrediënten. Piano intermezzo’s en zwevende synthesizers komen talrijk voor, zo ook de sierlijke, huilende leads die werkelijk prachtig zijn en met veel gevoel gespeeld. Van bij de opener ‘Winter’s Slumber’ worden we aangenaam ontwaakt uit onze winterslaap. De mannelijke zang kent een afwisseling tussen knekelige verhalende black metal en lagere death gruntpartijen.. Af en toe is ook de dromerige stem van Chloe Bray te horen, maar die staat meestal wat achterin de mix. Voor ‘Titan’ schreef Anders Jacobsson van Draconian de tekst, ook van hen horen we invloeden in de muziek van Sojourner.

Het fluitspel van Chloe is een belangrijke troef in de songs om het folkloristische element te accentueren, maar keyboards en piano spelen een even grote rol. De lange composities zijn veelal voorzien van kalme sfeervolle passages waarna de robuuste uitvallen des te meer indruk maken. Ook al klinkt de zang van Chloe in ‘Where Lost Hope Lies’ wat flauwtjes, dat is dan het enige minpuntje dat we kunnen vinden op deze bijzonder mooie plaat met als verrukkelijke uitsmijter het titelnummer dat gevoelig aanvangt, maar later sterke gitaarpartijen en heftigere passages biedt. De band liet niets aan het toeval over, want ‘The Shadowed Road’ werd gemixt door Øystein G. Brun van Borknagar en gemastered door Dan Swanö, zodat de productie pico bello is. Het artwork van de Roemeense illustrator Bast doen dan weer aan de prachtige landschappen van Winterfylleth denken, maar ook een beetje aan Summoning. Hou je van zeer melodieuze doom/death metal met een snuifje black en folk, dan is dit een must have!