Aeternus - Ascension Of Terror

Aeternus - Ascension Of Terror

Label : Karmageddon Media | Archiveer onder

Dennis : Aeternus is voor het Limburgse Hammerheart Records de laatste vier jaar een constante waarde geweest. Sinds 1997 levert dit Noorse gezelschap jaar na jaar een album af met heerlijke Dark Metal. Na vier albums en menig live optreden bewijst op dit album Aeternus een band te zijn waar rekening mee gehouden moet gaan worden. "Ascension of Terror" heet dit inmiddels vierde full length album van de band, en meteen vanaf de eerste noot was ik verkocht. Net als op hun laatste album is Aeternus weer een stap verwijderd van de folk invloeden en de akoestische stukjes, welke plaats hebben moeten maken voor Death en Thrash Metal invloeden. Desondanks heeft Aeternus zijn eigen karakteristieke geluid weten te behouden; log, heavy, duister en vooral machtig. "Ascension of Terror" staat boordevol heavy en hypnotiserende riffs, varirend van meedogenloze Death Metal tot atmosferische Dark Metal. Elk nummer heeft een eigen gezicht meegekregen, iets wat op bijvoorbeeld hun eerste CD "Beyond the Wandering Moon" nog wel eens ontbrak, waardoor de CD na een paar nummers wat eentonig werd. Dit euvel is met deze CD definitief verleden tijd. De nummers zijn korter en daardoor ook krachtiger uitgevallen. Live zal Aeternus met deze nummer zeker een stuk veelzijdiger zijn; dat zal de set zeker ten goede komen. Opgenomen werd deze CD in de bekende Grieghallen studios. Het geluid is behoorlijk vet en helder tegelijkertijd. De productie is goed uitgebalanceerd en ligt lekker in het gehoor. Ik heb telkens de neiging om de volumeknop wat harder te zetten om van het volle geluid optimaal te kunnen genieten. De gitaren klinker lekker machtig. Af en toe lekker snel en thrashy dan weer midtempo Dark/Black metal georinteerd en af en toe lekker catchy Death Metal stijl. De muziek wordt met veel overtuiging gespeeld. Het stemgeluid van Ares past precies bij de muziek en de atmosfeer van Aeternus; zijn stem geeft de muziek net dat extra duistere en machtige sfeertje mee. Ruig! Toch doet het geluid van Aeternus me af en toe denken aan Blizzard Beast van Immortal. Niet zozeer qua muziekstijl, maar eerder van de hele atmosfeer die om de muziek heen hangt (en het gitaargeluid in mindere mate ook). Heeft dit ermee te maken dat beide bands in dezelfde studio's hebben opgenomen, of heeft het sessiemuzikant voor Immortal zijn bij Ares enkele sporen achtergelaten? Helaas markeert "Ascension of Terror" ook het afscheid van bassiste Morrigan, die de behoefte had andere muzikale paden te gaan bewandelen. Jammer want zij was toch wel, samen met Jo Bench van Boltthrower, de gaafste bassiste van de huidige scene. Nou ja, om maar eens een lang verhaal kort te maken, de nieuwe CD van Aeternus is simpelweg een pareltje van een Dark Metal CD. Aeternus heeft met deze uiterst geslaagde CD de lat weer een tikkeltje hoger gelegd, en daarvoor hebben we natuurlijk alleen maar respect! Hail Aeternus!!