Phantom Elite - Wasteland

Phantom Elite - Wasteland

Label : Painted Bass Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : In 2014 bracht HDK (Hate Death Kill), het project van Sander Gommans en Amanda Sommerville, hun tweede album ‘Serenades Of The Netherworld’ uit en kort daarna kwam men op het idee om de nummers van dat album ook live ten gehore te gaan brengen. Hiervoor werd de prima zangeres Marina La Torraca (Avantasia, Exit Eden) benaderd en niet veel later sloten ook de gitaristen Goof Veelen en Ted Wouters alsmede drummer Eelco van der Meer zich aan bij dit gezelschap. Het klikte dusdanig goed tussen de diverse muzikanten dat men ook eigen nummers ging schrijven en die worden nu onder de bandnaam Phantom Elite op dit debuutalbum ‘Wasteland’ op de markt gebracht.

Op de twaalf nummers die het album herbergt (waaronder een heerlijke uitvoering van het HDK-nummer ‘Serenades Of The Netherworld’) laat men een moderne vorm van metal horen, waarin erg veel symfonische en progressieve elementen verwerkt zijn. Dat zorgt voor veel variatie in het song materiaal, waardoor je wel behoorlijk wat luisterbeurten nodig hebt om de nummers goed tot je te nemen. Wanneer je dat er voor over hebt, komt de ware kracht en schoonheid van het materiaal echter wel bovendrijven en kun je niets anders dan concluderen dat Phantom Elite een prima debuutalbum heeft uitgebracht, die bij de liefhebbers van gevarieerde en goed uitgevoerde female fronted progressieve metal zeker in de smaak zal vallen.

Ondanks het feit dat de heren instrumentalisten zich prima van hun taak kwijten is het toch de Brazialiaanse zangeres Marina La Torraca die het meeste indruk weet te maken met haar veelzijdige en mooie stemgeluid. Met name in de rustigere passages komt haar prachtige stem erg goed tot zijn recht, maar ook in de heavy stukken weet ze moeiteloos overeind te blijven, waardoor het gevarieerde materiaal een garantie is voor een erg aangename luisterervaring. Met name het bombastische ‘Revelation’, het prachtige titelnummer ‘Wasteland’, de ballad ‘Astray’, het fantastische ‘Siren’s Call’ en de al eerder genoemde HDK-cover ‘Serenades Of The Netherworld’ maken indruk, maar eigenlijk is er geen enkel zwak nummer op ‘Wasteland’ te vinden.

Dit Phantom Elite debuut blijkt een echte groeiplaat te zijn, waarbij je bij elke luisterbeurt nieuwe elementen ontdekt en de nummers steeds meer tot leven komen. Het song materiaal klinkt erg fris, de band zet een prima performance neer en zangeres Marina La Torraca maakt enorm veel indruk met haar krachtige vocalen. Dit, gecombineerd met de geweldige sound van het album, zorgt er voor dat Phantom Elite een erg sterk eerste visitekaartje afgeeft met deze ‘Wasteland’ en als zodanig heeft men een prima eerste stap gezet om een gevestigde naam te gaan worden in het progressieve metal genre.