Wilson & Wakeman - The Sun Will Dance In Its Twilight Hour

Label : Blacklake | Archiveer onder alternative / pop

Vera : Achter de poëtische titel ‘The Sun Will Dance In Its Twilight Hour’ gaat een akoestische samenwerking schuil van twee gerenommeerde muzikanten in de progressieve rock/metal scène. In de hoedanigheid van Damian Wilson & Adam Wakeman brengen zij hiermee hun tweede album uit, de opvolger van ‘Weir Keeper’s Tale’ uit 2016, maar uiteraard werken zij al jaren samen in andere constellaties (bv. Headspace).

Het betreft hier tien nieuwe akoestische songs, waarbij Damian zingt en gitaar speelt. Adam speelt uiteraard piano, maar is eveneens te horen op akoestische gitaar en zang. Zij kregen hulp van de volgende gastmuzikanten: Andy Dunlop (Travis) op gitaar, Ash Soan uit de popstal op drums, Tony Woollard op cello en Hayley Sanderson als achtergrondzangeres. Mix en mastering gebeurde door popproducer Gary Stevenson en metalproducer Mike Exeter, zodat de bekende heren waarschijnlijk het beste uit beide werelden meepikten wat betreft de klank. De veelal ingetogen, bedachtzame songs zijn voorzien van uit het leven gegrepen teksten. Met de sobere begeleiding staat de stem van Wilson centraal en ligt dit album in het verlengde van zijn meest recente soloalbum ’Built For Fighting’. Het genre kan men omschrijven als singer-songwriter stuff. Het is hem echter wel toevertrouwd om een album met zijn expressieve stem te dragen. Het is verhalend, gepolijst en een prima schijf om languit in de zetel tot rust te komen terwijl je de mijmerende teksten volgt. Er is bijgevolg niets nieuws onder die dansende zon, maar soms hoeft dat ook niet.