Axegressor - Bannerless

Axegressor - Bannerless

Label : Brutal Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Deze Finse thrashers volg ik al vanaf hun debuut, ’Command’, en de drie langspelers die ze tot nu toe hebben uitgebracht (en met name de harde tweede LP ’Next’) zijn mij erg goed bevallen. Ik was dan ook enthousiast over de vierde plaat, ‘Bannerless’, die mid-april verschijnt.

In vele opzichten is ‘Bannerless’ een logisch vervolg op diens voorgangers, maar anderzijds ook net iets anders. De heren zijn niet afgeweken van hun ouderwetse thrash roots. Echter hebben ze zich minder “beperkt”. De mid-tempo en de groove die ze op de laatste plaat, ’Last’ lieten horen is hier verder uitgebreid. Daarnaast komen we hier vaker invloeden vanuit de punkhoek tegen, en ligt de nadruk iets meer op een duistere en technischere aanpak. Dat alles heeft er wel voor gezorgd dat het geheel afwisselende klinkt, maar in tegenstelling tot ‘Last’ is dat juist ten koste gegaan van de impact. Begrijp me niet verkeerd, want de heren komen regelmatig met gave en pakkende riffs en de algehele “agressie” blijft te allen tijde gehandhaafd, maar in tegenstelling tot de vorige albums word ik hier niet van begin tot eind omver geblazen. Door het slepende, duistere en technische karakter die het gros van het materiaal kent is ‘Bannerless’ moeilijker te verteren en klinkt het allemaal net iets te langdradig, waardoor de aandacht regelmatig verslapt. Helaas komt daar na meerdere luisterbeurten geen verandering niet, waardoor dit album mij minder aanspreekt dan diens voorgangers. Dat betekent geenszins dat ‘Bannerless’ een slecht album is, alleen ligt de kracht van deze band in een snellere en meer rechttoe rechtaan aanpak, en dat mis ik hier over het algemeen. Alles bij elkaar een zeer respectabel album die fans van technische, zware en duistere thrash een kans moeten geven.