The Fallen Prodigy - Relive//Regret//Repeat

Label : Eigen beheer | Archiveer onder metalcore

Koen W. : Deze New Yorkers bestaan nog maar sinds 2014 maar laten hier direct een uitstekend en volwassen debuutalbum horen. De basis mag dan wel metalcore zijn. er zijn heel wat moderne metal elementen bijgevoegd wat zich vooral laat horen in het uitstekende gitaarwerk. Ze gaan er soms heel stevig tegen aan met hakkend en stevig gitaarwerk tezamen met frontvrouw Jay Jimenez wiens grunt en brul niet onderdoet voor een gevestigde waarde als Alica White-Gluz (Arch Enemy), maar een seconde later wordt er dan alweer vlot overgeschakeld naar melodieuze gitaarlijnen of een heldere zangstijl.

Beide zangstijlen zouden op zichzelf al de boel kunnen rechthouden en de tempowisselingen in de nummers zijn niet bij te houden. Luister maar eens naar ‘Regret’. Het vangt aan met elektronische new age muziek en barst na een minuut open met snelle leadgitaar en hevig slagwerk. De combinatie tussen grunt en heldere zang neemt dan over, maar even later produceert Jay een logge trage grunt ondersteunt door typisch drumsalvo’s, en sporadisch weerklinkt er ergens een stukje elektronica dat verder nergens dominant wordt. Lauren Babic (Crazy Eight Eight), Will Ramos (False Images) en gitaarvirtuoos Angel Vivaldi komen later ook nog eens een stuk meespelen op meerdere tracks. De vijftig minuten speelduur glijden voorbij. Er zijn al heel wat andere bands in het genre die al jaren meedraaien maar hier toch wel een voorbeeld aan kunnen nemen. Nu is het nog enkel afwachten op het juiste platenlabel dat hun de nodige promotie geeft die ze zeker verdienen.