Stagma - Stagma

Stagma - Stagma

Label : Headshell Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Stagma is opgericht door gitarist Alex Santos. Hij nam ook de productie voor zijn rekening van dit debuutalbum en schreef het leeuwendeel van de twaalf songs. Het lukte Santos een aantal bekende namen aan Stagma te verbinden. Meest in het oog springende naam is drummer Vinny Appice (Dio, Black Sabbath). De andere bekende namen zijn ook drummers; Simon Wright (Dio, AC/DC) nam één nummer voor zijn rekening en voormalig Malmsteen trommelaar Patrick Johansson rammelde twee nummers vol. Gitarist is Neil Fraser, die ook lid is van het Engelse Ten, en als zanger werd Rob Mancini aangetrokken.

Stagma staat voor heavy rock, die in de verte iets weg heeft van WWIII. Een band waar Appice ook ooit onderdeel van uit maakte, toeval? De plaat trapt af met een ellenlang (gaaap) intro genaamd ‘Genesis’. Het hierna volgende ‘Pokerface’ is een vrij matig vervolg van het album. Mancini is geen overtuigende, wat saaie, zanger, dat wordt in dit nummer al duidelijk. Weinig tot geen variatie, en zijn stem hangt voornamelijk in het lagere aspect. ‘Rocket Machine’ heeft een erg lekker instrumentaal gedeelte. Maar ook hier is het de stem van Mancini die veel van het luisterplezier wegneemt. Helaas is dit de rode draad die door dit album heenloopt. Muzikaal is het in ieder nummer soms echt wel even genieten, maar een consistent goed nummer staat er helaas niet op ‘Stagma’. In hoeverre Stagma nu ook echt een band is, twijfels, twijfels….Als Stagma ooit hogere ogen wil gooien, dan moet er qua songwriting en zang wel het een en ander veranderen. Anders blijft het bij een project dat met de beste intenties van de kant is geduwd, maar snel zal zinken. Een paar bekende namen aan je binden blijkt, in dit geval, niet voldoende voor een goed album.