Powerized - The Mirror's Eye

Powerized - The Mirror's Eye

Label : Painted Bass Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Het was een doodgewone zaterdagavond in het jaar 2012. Ik ging biertjes drinken en bandjes kijken op mijn favoriete plaats om dat te doen, Rockcafe Backstage te Nijmegen. Op het programma die avond: Een Sabaton coverbandje, en als opener een power metal bandje met de naam Powerized. Zodra die laatstgenoemde begon te spelen viel mijn bek open van verbazing. Mijn eerste kennismaking met Nederlands beste metalzanger van het moment Nick Holleman en de getalenteerde jongemannen om hem heen was geschied. Intussen noteren we ruim vijf jaar later, en heeft Nick zich al laten gelden in diverse metalbands van formaat, Vicious Rumors en Sinbreed zijn niet de minsten. Na alle invaldiensten heeft Nick de tijd genomen om het debuut van “zijn” Powerized af te maken, waarvoor hij zelf alle teksten en muziek heeft geschreven en ook de productie heeft gedaan.

En verdomd, wat een heerlijk album is dat geworden zeg! Na het intro worden we middels ‘Where Worlds Meet The Eye’ het album ingezogen, een heerlijke up-tempo power metal kraker die zich met het gemak kan meten met het werk van de groten, zonder daarbij in recycling te vervallen. Hoewel dit een snel nummer is, zitten er voldoende tempowisselingen in om het interessant te houden. Het is met zevenen halve minuut een lang nummer, maar daar staat dit album vol mee. Het waanzinnige ‘For The Fallen’ volgt en tikt zelfs over de tien minuten, een van de drie nummers (!) op het album die dat doen. Deze telg is nog wat symfonischer uitgevallen, en met de lichte hoge zang van Nick die smaakvol over de koorzang is gemixt is dit een puur oorgasme! Nick heeft qua stem al meermalen de vergelijking met Tobias Sammet (Edguy en Avantasia) mogen ontvangen, en wat klankkleur en timbre betreft kan ik me daar alleen maar bij aansluiten, hoewel Nick ook wel echt een eigen uniek stemgeluid heeft. ‘King Alas!’ is dan wellicht wel erg cheesy maar verdomd lekker klinkt het wel, een ontzettend pakkende zanglijn die het refrein tekent. Dit houd je nog dagen in je hoofd! ‘Forever Roaming’ is het dichtst bij wat we bij een ballad komen, en ook hier wordt de aandacht van begin tot eind vastgehouden. Dat is best uitzonderlijk daar de meeste beginnende power metal bands een ballad als soort van verplichting zien en daar eigenlijk niks van bakken. Powerized grijpt je met hun spannende songwriting en afwisselende muziek, en eigenlijk is ieder afzonderlijk nummer op deze plaat een hoogtepunt op zich. Binnen die hoogtepunten mogen we het afsluitende epos ‘God Of This World’ zeker niet vergeten. Dit is twaalf minuten lang vergeten dat tijd en ruimte bestaan, en wegdrijven in een fantasiedimensie gecreëerd door adembenemende muziek, weergaloos!

Als Nederland ook maar iets van een power metal scene van formaat had, zou hij met het uitbrengen van dit plaatje definitief veranderd zijn. Powerized staat dan niet aan de wieg van een nieuw genre, maar wel in een klap aan de top van een bestaand genre. Het enige minpunt wat ik me zou kunnen bedenken is de productie. Die is absoluut niet slecht, maar met een nog wat voller geluid op sommige instrumenten zou dit juweeltje gevaarlijk dicht bij de honderd punten zijn gekropen. Hoewel ik vermoed dat de band vooral in het power metal minnende Duitsland goed gaat aanslaan, zou ‘The Mirror’s Eye’ zomaar eens de beste Nederlandse metal release dit jaar kunnen worden. Welke andere power metal band krijgt het nou tegenwoordig eenmaal nog voor elkaar om met zoveel lange nummers de aandacht zo lang vast te houden? Hulde aan Powerized!