Disconnected - White Colossus

Disconnected - White Colossus

Label : Apathia Records | Archiveer onder different metal

Koen W. : Eén van de baanbrekende metalbands op gebied van moderne metal in Engeland is Architects. Zoals de traditie het al eeuwen vereist kon ook Frankrijk niet achterblijven en werd Disconnected hun antwoord. De band beschrijven door ze een bepaald genre aan te smeren is onmogelijk. Je hoort wel wat metalcore maar evengoed pure rocknummers met ruimte tot experimentatie in de elektronica. Het melodieuze en emotionele staan hoog aangeschreven. Elementen van toppers als Gojira, Hacride, Deftones en Alter Bridge komen allemaal ergens terug. Een ding is zeker. Voor een debuutalbum zijn ze heel sterk voor de dag gekomen. Denk nu niet dat het allemaal nieuwelingen zijn want de bandleden hebben wel al wat naam gemaakt met bands als Melted Space, Heavy Duty en talrijke anderen. Ook voor de productie werd geen enkel risico genomen. François-Maxime Boutault (Behemoth, Dagoba, Loudblast) zorgde voor een fris en modern eindgeluid. Luister maar eens naar opener ‘Living Incomplete’. Snel gitaarwerk en een lekker grunt die wordt afgewisseld met meerstemmige heldere zang in de refreinen. Dat krijgt een vervolg in ‘Blind Faith’. Grunt en cleane zangpartijen wisselen elkaar af. De gitaarsolo’s die je te horen krijgt, zouden niet misstaan op een rocknummer. Pas nadat ‘Wounded Heart’ passeert, besef je op welk hoog niveau deze band speelt. Het mogen dan wel gecompliceerde stukken zijn die je hoort, je wordt letterlijk bij de keel gegrepen en meegenomen en die reis gaat alle kanten uit. ‘For All Our Sakes’ begint zelfs met een didgeridoo, oosterse snaarinstrumenten en die typerende klaagzang uit de Levantijnse regio. Gojira is niet langer de enige Franse topband. Disconnected mag er gerust naast komen staan.