Voivod - War And Pain

Voivod - War And Pain

Label : Metal Blade | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: Re-release

René : Het waren mooie tijden die begin jaren tachtig. De dominante positie van hardrock en heavy metal werd steeds meer betwist door een vloedgolf van bands die alleen maar sneller en harder wilden spelen. Nadat eind jaren zeventig Motörhead zich melde kwamen er bands als Raven en Venom die punk elementen in de metal injecteerden en die zo de weg vrijmaakten voor de grondleggers van speed en thrash metal. In 1984 waren bands als Slayer, Metallica en Anthrax al een tijdje bezig de grenzen van de extremiteit op te zoeken en ook in de underground borrelde het met bands als Bathory, Hellhammer, Celtic Frost, Destruction en Sodom.

Dat al dat geweld ook in Canada een voedingsbodem had bewees Voivod. Op 'War and Pain' (1984) is duidelijk te horen dat de heren naast een flinke injectie New Wave Of British Heavy Metal ook zeker de nodige punk en hardcore elementen (Discharge) inbrachten. Het eindresultaat is een heerlijk knallende pot thrash metal, lekker los gespeeld en opgenomen met een lekkere rauwe live-sound die mij in 1984 uit mijn luie stoel wist te blazen. Kantje A, kantje B en maar blijven omdraaien, zo ging dat in die tijd. Na dit album verschenen er nog een paar albums enigszins in de zelfde stijl om vervolgens vanaf 'Nothingface' (1989) nieuwere muzikale horizonten op te zoeken. Zelf zweer ik ook vandaag de dag bij die eerste platen en met name bij dit album. Op deze heruitgave van het debuutalbum staan behalve de negen originele tracks ook nog het van de verzamelaar ‘Metal Massacre 5’ afkomstige 'Condemned To The Gallows' en drie wat matig klinken demo versies van nummers als 'Voivod', 'Iron Gang' en nogmaals 'Condemned..' van de 'To The Death' demo (‘Metal Massacre 5’ Sessions). U bent nog niet bekend met het oude werk van Voivod, sla dan nu uw slag.