Malchus - Ur

Malchus - Ur

Label : Nasz Sklep | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Malchus is een Poolse melodieuze death metal band waar vakbekwaamheid en spelplezier van af druipt. ‘UR’ is hun vierde album en je merkt dan ook dat de heren technisch onderlegd zijn. Ze letten er evenwel op dat de songs toegankelijk blijven. Nu hebben onze Poolse vrienden al eens de neiging om trots alles is de moedertaal te doen en dat is ook hier het geval. Niet alleen de teksten, maar alles op de CD en de meeste info op hun Facebook is in het Pools.

Bijgevolg concentreren we ons op de muziek. Dat begint vrij etnisch met ‘Krol’, maar spoedig valt men in vol ornaat metal uit. Lekker doorjagen op snel tempo met een opruiende grunt van zanger/gitarist Radoslaw Solek die ook alle muziek en teksten schreef. Een verrassend interludium met piano en atmosferische klanken leidt naar een krachtige uitval. Er is ook nog fluit te horen. ‘Wzrastanie’ is rechtlijniger, zelfs met een randje –core en het raggende ‘Zniewolony’ bevat dan weer een fraaie gitaarsolo die het beter maakt. De band bouwt afwisseling in en dat is goed, want ‘Oblicze Milczenia’ is een waar rustpunt met piano, slepend en traag en gesproken cleane stukken vooraleer wat heftiger te worden. Catchy melodie trouwens. ‘Adventus’ doet me dan weer aan Metallica denken en is melo thrashy. Waarna ‘VIII’ een gewoon uptempo song is. In het midden prijken twee langere songs. Het titelnummer heeft fraai gitaarwerk, kent een Midden Oosten tintje en eindigt verrassend met plots een trager ritme en een religieus koor. Ik vermoed trouwens dat de teksten over het Christendom gaan. Het tweede lange nummer is aanvankelijk snel en er komt etnische vrouwenzang in die vreemd aandoet. Ook hier weer een trager stuk en een einde met ingetogen piano. Daar lijkt de band wel een patent op te hebben, want ook in de volgende songs is er een verrassend einde, kalm en soms symfonisch. De laatste paar songs worden trouwens summier aangezet met symfonische arrangementen en zo hebben we ongeveer het voltallige uitgebreide muzikale palet van deze Polen belicht. Een interessante band voor wie houdt van melodeath, maar er geen bezwaar tegen heeft dat er al eens buiten de lijntjes gekleurd wordt.