Lynyrd Skynyrd - Collected

Lynyrd Skynyrd - Collected

Label : Universal Music Group | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : De beste en grootste southern rock band aller tijden is voor mij zonder twijfel Lynyrd Skynyrd. De band uit Jacksonville, Florida bestaat al sinds beginjaren 70 en heeft een verleden waar je u tegen zegt. Om wat meer te weten te komen over de band raad ik aan eens een documentaire over deze gasten te bekijken. De verhalen over Ronny van Zant, over alles wat er mis ging met de heren maar (gelukkig) ook de successen en hoogtepunten: het zijn meer dan slechts voetnoten in de rockmuziek. Voor mijn neus ligt het zoveelste verzamelalbum van de band. Dit keer heet het document ‘Collected’ en het gaat om maar liefst drie CD’s. En het moet gezegd; veel completer dan dit wordt het niet.

Ja, het is een vrij uitvoerig en daardoor volledig overzicht van het oeuvre van de band. En mijn god, als je het zo verzamelt ziet op een of twee CD’s, dan realiseer je je weer eens hoeveel geweldige nummers deze band wel niet heeft geschreven. Van ‘Tuesday’s Gone’ tot ‘Gimme Three Steps’ en van ‘Sweet Home Alabama’ tot ‘Call Me The Breeze’: het is allemaal werk van Skynyrd. Op de eerste twee CD’s van deze box staan nummers van alle studioalbums van de band ( en ja, dus ook van latere albums als ‘God And Guns’ en ‘Last Of A Dyin’ Breed’) en het is voor de echte fans dan ook CD3 die het vooral interessant maakt. Daarop tref je namelijk demo versies aan van ‘Tuesday’s Gone’ (een versie van bijna acht minuten), een van de eerste uitvoeringen van ‘Freebird’ (prachtig) en het origineel van ‘I Ain’t The One’. En verder ook enkele geweldige live opname, variërend van Knebworth tot het Fox Theater in Atlanta. En we weten allemaal dat Skynyrd vooral live tot de verbeelding spreekt. Weergaloos goed. Ik raad de heren van bijvoorbeeld Blackberry Smoke nog eens aan om naar deze box te luisteren, zodat ze zich realiseren dat ze van dat niveau nog mijlenver verwijderd zijn.

Meer informatie