Leather - II

Leather - II

Label : High Roller Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Amerikaanse zangeres Leather Leone is het meest bekend voor haar werk met Chastain, met wie zij in de tachtiger jaren een aantal geweldige albums heeft uitbracht. Voor mij is Leather, samen met Doro één van de originele “metal queens” en haar krachtige, op en top metal stem vond ik altijd erg charmant. In 1989 bracht de dame onder de naam Leather haar solodebuut ‘Shock Waves’ uit. Een sterk album, die mijn inziens echter niet kon tippen aan haar werk met Chastain. In 1990 verliet zij Chastain en verdween min of meer uit de scene. In 2011 kwam ze weer in de picture met Sledge Leather en maakte haar definitieve comeback in 2013 met, wedeom, Chastain.

Begin april, bijna dertig jaar na haar debuut, komt Leather met haar tweede soloalbum, simpelweg ‘II’ genaamd. En verdomme, het is toch wel een gaaf plaatje geworden. Wat we hier hebben is onvervalste, traditionele US heavy metal. Ondanks de hedendaagse benadering is de geest van de tachtiger jaren sterk aanwezig, en uiteraard juich ik dat alleen maar toe. Er is geen ruimte en gelegenheid voor discussie en de band gaat al vanaf de eerste seconde genadeloos tekeer. Opener ‘Juggernaut’ slaat dan ook in als de spreekwoordelijke bom en heeft je meteen in haar greep. Dit… is… METAL! En het pure metalfestijn gaan vanaf daar op volle kracht verder. Op de laatste twee Chaistain albums bewees Leone dat haar stem nog niets aan kracht en charme had verloren, en al klinkt zij tegenwoordig iets rauwer, is zij nog altijd herkenbaar en even overtuigend als vroeger. Voor mij is zij zelfs het vrouwelijk antwoord op Dio. In Rob Rock’s live line-up heeft Leone een uitstekende begeleidingsband achter zich, die het kunstje ook perfect onder de knie hebben en geen steekjes laten vallen.

De vergelijking met Chastain is uiteraard onvermijdelijk, maar daarnaast moet ik ook vaak denken aan het snellere, stevigere werk van een band zoals Jag Panzer, maar ook Priest, Dio, Hellion en consoorten. Naast traditionele metal krijgen we echter ook typische rock n’ roll passages, maar ook zware groove riffs a la Zakk Wylde. Aan afwisseling komt de plaat dan ook zeker niet tekort. En juist door die combinatie van het traditionele en een moderne benadering heeft ‘II’ een tijdloos karakter gekregen, die een breed publiek zal aanspreken. Ik moet wel zeggen dat men vooral met de snellere tracks een sterkere indruk maakt. Het langzamere ‘Sleep Deep’ en de semi-ballade ‘Annabelle’ zijn zeker geen slechte songs, en ook de mid-tempo stampers zoals ‘The Outsider’ en ‘Black Smoke’ zijn sterke tracks, maar voor mij zijn het vooral snellere knallers zoals de genoemde opener, ‘The One’, ‘Hidden In The Dark’, ‘Let Me Kneel’ en rock n’ roll afsluiter ‘Give Me A Reason’ die het gemiddeld niveau omhoog tillen. Alles bij elkaar is dit echter een sterke en pure metal plaat die de fans van het genre absoluut niet zal teleurstellen. En uiteraard mogen Chastain fans dit album niet missen in hun collectie.