Kalmah - Palo

Kalmah - Palo

Label : Spinefarm | Archiveer onder death metal / grindcore

Jori : Soms krijg ik wel eens bands ter review van de grote baas waarvan ik dan direct het schaamrood op de kaken krijg om het feit dat ik die band eigenlijk niet eens kende. Het Finse Kalmah is er daar overduidelijk eentje van. De eerste tonen van ‘Palo’ lieten mij direct het woord “wauw” mompelen. Even zoeken later blijkt dat de groep toch al een verdienstelijke twintig jaar platen aan het maken is en dit al nummer acht is. De laatste telg, ‘Seventh Swamphony’, stamt alweer uit 2013, hetgeen misschien een hoop verklaart omdat ik in die tijd nog niet zo in deze tak van de metal zat.

Het voordeel van de onbekendheid is een open blik, en met open blik kan ik u vertellen dat ik zeer zeker onder de indruk ben van wat deze band weet te produceren. Dit doet me regelmatig denken aan bands als Wintersun, Norther, maar vooral in de tragere stukken ook Insomnium. Hoewel de heren tekstueel een blijkbaar wel erg grote obsessie hebben met moerassen (bijna tot het parodie-achtige toe) klinkt de muziek lekker gevarieerd. Er is ruimte voor echt snelle stukken melodic death zoals in opener ‘Blood Ran Cold’, ‘Into The Black Marsh’ en ‘Waiting In The Wings’. Het toegankelijkere van Children Of Bodom is er met ‘The Evil Kin’. ‘Take Me Away’ heeft met zijn smakelijk toegevoegde piano ietwat een Amorphis vibe. Oh, en hoor ik daar nou serieus Abba in ‘The Stalker’? Alles bij elkaar een plaatje wat niet snel verveelt en fans van het genre zeker zal kunnen bekoren. De band heeft er met dit album in ieder geval één nieuwe fan bijgekregen, aldus ondergetekende!