Hexed - Netherworld

Hexed - Netherworld

Label : Vicisolum Productions | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : De Zweedse heavy metal formatie Hexed werd opgericht in 2015 door zangeres Tina Gunnarsson en gitarist Stellan Gunnarsson, die samen reeds in een aantal bands gespeeld hadden en op dat moment behoefte hadden aan een nieuw avontuur. Het idee was om avontuurlijke heavy metal nummers te schrijven met een focus op krachtige, maar melodieuze gitaarpartijen, waarin de powerstrot van Tina goed tot zijn recht zou komen. Na de afronding van dit songmateriaal werden bassist Daniel Hakansson en drummer Teddy Möller toegevoegd aan de line-up en was zo groeide Hexed uit tot een volwaardige band.

De in 2017 in eigen beheer uitgebrachte drie-track promo-EP ‘Exhaling Life’ was het eerste echte teken van leven van de band en die leverde een contract op met het Zweedse label ViciSolum Productions. Ondertussen had men de opnames voor hun debuut full-length album ‘Netherworld’ reeds afgerond, die nu eind maart 2018 op de markt gebracht wordt en die overduidelijk laat horen dat Hexed een absolute aanwinst voor de metal scene is. De tien aanwezige nummers zijn te categoriseren als ietwat modern klinkende no-nonsense heavy metal met veel aandacht voor de heerlijke riffs van gitarist Stellan Gunnarsson en de uitstekende zangpartijen van zangeres Tina Gunnarsson.

Vanaf de allereerste luisterbeurt weten nummers zoals ‘Lightyears’, ‘Remake My Soul’ (met een gastrol voor Tad Morose zanger Ronny Hemlin), ‘Forsaken’ en ‘Exhaling Life’ (met gastzanger Thomas Vikstrom) je bij de strot te grijpen om je vervolgens niet meer los te laten. Het prima song materiaal biedt zangeres Tina Gunnarsson volop de gelegenheid om haar niet geringe vocale capaciteiten te etaleren en ze grijpt die kans met beide handen aan mag ik wel zeggen. Haar stem is zuiver, krachtig en past perfect bij het Hexed song materiaal en dat draagt enorm bij aan de bijzonder aangename luisterervaring die ‘Netherworld’ zeker is geworden.

Als zodanig is deze ‘Netherworld’ een erg geslaagde debuutplaat geworden en Hexed bewijst een sterke, nieuwe band binnen het genre te zijn waar in de toekomst terdege rekening mee gehouden dient te worden. Liefhebbers van ietwat modern klinkende power metal moeten dit dan ook maar eens aan een serieuze luisterbeurt gaan onderwerpen, want het zou me namelijk enorm verbazen als men niet onder de indruk zou zijn van wat Hexed op dit debuut te bieden heeft.