Crematory - Oblivion

Crematory - Oblivion

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder gothic metal

Vera : Terwijl we bezig waren aan de voorbereiding van het interview met Crematory, stuitten we op de bittere conclusies van bandleider Markus Jüllich omdat zo weinig mensen nog fysieke producten kopen of naar concerten komen. Nochtans is het nieuwe album ‘Oblivion’ best okay. Wij hebben altijd een zekere sympathie behouden voor de band, gestoeld op hun werk uit de jaren negentig. Geïnspireerd door Paradise Lost pikten ze toen een graantje mee van het succes van doom/gothic. Toen ze vanaf ‘Revolution’ in 2004 dansritmes en electro/industrial invloeden in hun muziek gingen verwerken, slikten we even, maar het verteerde uiteindelijk door zijn aanstekelijke luchtigheid. Al vinden we onder recente albums het doomachtige ‘Pray’ ver verheven boven de rest.

Op het nieuwe album ‘Oblivion’ verenigt Crematory alle invloeden uit de hele carrière. Drie nieuwe leden hebben sinds vorig album ‘Monument’ meer zeggenschap gekregen en dat betekent dat ritmegitarist Tosse Basler erg veel te horen is als cleane vocalist, naast de oergrom van Stass. Wel vinden we zijn stemgeluid een beetje te gelikt voor Crematory. Samen met toch al een neiging tot uptempo catchiness lijkt dit me één van de redenen voor tanend succes. Neemt niet weg dat ‘Oblivion’ vol staat met aanstekelijke deunen, veelal stampend en ophitsend, anderen (zoals het titelnummer) eerder weemoedig. Een aantal songs werd voorzien van orkestratie door Stefan Glass, ene Dirk Riegner zou invloeden uit de Indie scène met zich mee brengen en gitarist Walter Stobbe brengt meer metalgevoel in twee songs. Het wordt echter allemaal door de Crematory blender fijngemalen en daar hou je van of niet. Wij hebben altijd plezier beleefd aan de ongecompliceerde muziek, maar in de huidige tijdsgeest zal het misschien te poppy zijn en teveel van ‘t zelfde, al kunnen we daar tig andere bands op aanspreken die dan wel veel succes hebben. We zullen zien wat de toekomst brengt.