Vorbid - Mind

Vorbid - Mind

Label : Indie Recordings | Archiveer onder speed / thrash metal

Leon : Het gebeurt niet zo vaak dat ik een thrash metal plaat thuisgestuurd krijg en dan zijn het vaak ook geen hele sterke albums, er zijn helaas heel wat ‘minder kwalitatieve’ bands in dit genre. Gelukkig heb ik deze keer wel een gave thrash metal plaat om naar te luisteren! Misschien komt dit wel door de prog invloeden, de band profileert zich namelijk als ‘progressive thrash metal’ band. De Noorse groep Vorbid bestaat sinds 2013 en bracht drie jaar daarna onder dezelfde naam het eerste werk uit in de vorm van een EP. Inmiddels hebben de heren genoeg werk voor een volwaardig album die dit jaar wordt uitgebracht onder de naam ‘Mind’.

‘Mind’ is een concept album die gaat over alle factoren die de menselijke gedachten beïnvloeden en sturen, afspelend in een andere wereld die lijkt op de onze waar men de gedachtegoed probeert te beïnvloeden. Om eerlijk te zijn was het mij niet opgevallen dat het om een album met verhaal ging tot ik het album al een aantal keren had beluisterd en het in de meegestuurde informatie las. Ook is de zang niet te verstaan, dus het verhaal is niet echt van belang denk ik. Laat ik beginnen door te zeggen dat ik het een fijn album vond om naar te luisteren, het doet mij sterk denken aan de thrash momenten van Death of bands als Testament. Dit komt door de hoge vocalen van zanger Michael Eriksen Briggs, de op cruciale momenten duidelijk hoorbare bas van Jonas Tellefsen, maar ook de techniciteit van de liedjes, gedreven door gitarist Briggs en Daniel Emanuelsen, ondersteund door drummer Marcus Gullovsen. Het album wordt eigenlijk volledig gedragen door het fraaie gitaar werk van beide gitaristen, de overige instrumenten zijn meer ondersteunend maar doen zeker prima werk. De eerste vier liedjes (van vijf) zijn prima, ‘Zombie’ en ‘Invention Intervention’ zijn naar mijn mening de beste nummers op het album en laten mijn hoofd gemakkelijk op en neer bewegen. Het laatste nummer heeft echter wel wat kanttekeningen, ik waardeer de poging van de band om een drieëntwintig minuten durend thrash metal epic te maken maar ze slagen er niet geheel in om dit op een succesvolle wijze te doen. Er zitten wat momenten in die nu net iets teveel van de hak op de tak springen, en sluiten niet alle stukjes lekker op elkaar aan waardoor het nummer niet klinkt als één geheel. De overige liedjes zweven ergens tussen de vijf en zeven minuten in, daar doen de heren het een stuk beter.

Met vijf liedjes weet de band het toch te presteren om méér dan vijftig minuten aan muziek te maken, waarvan de meesten ook nog eens goed zijn. Muzikaal klinkt het erg lekker, zowel door de kwaliteit van de muzikanten als door de uitstekende mix van Knut Magne Valle (Ulver, Arcturus). Als ik nog wat punten ter verbetering mag noemen dan zou ik zeggen dat zanger Briggs wel iets meer lage tonen kan gebruiken, hij zingt nu zo hoog dat hij op een mindere set luidsprekers misschien wegvalt. Ook kan de band werken aan continuïteit in de liedjes en op het album, gezien het een conceptalbum is zonder dat dit mij was opgevallen. Goed, het zijn kleine puntjes van kritiek want ik heb eigenlijk wel genoten van deze plaat. Aanrader van de liefhebbers van bands als Testament or zelfs Death.