Spiders  - Killer Machine

Spiders - Killer Machine

Label : Spinefarm | Archiveer onder hardrock / aor

Cor : De nieuwe Spiders plaat ‘Killer Machine’ gaat up-tempo van start met een gemakkelijk verteerbare stuwend nummer, gevolgd door de nieuwe single ‘Dead Or Alive’; een behoorlijk glad geproduceerde retro kauwgomballen rocker. Hierna volgen weer een up-tempo stuk en het titelnummer, waarbij tot nu toe nergens echt verrassingen opduiken maar alles gewoon degelijk en vooral vrij netjes gebracht wordt.

Het echt interessante werk begint bij ‘Like A Wild Child’ met een pakkende riff waarbij je niet stil kan blijven zitten in combinatie met heerlijk ondersteunend lead werk en een refrein dat deels heel erg de foute Miley Cyrus poppy kant op gaat, maar toch stiekem gewoon erg lekker is. ‘Higher Spirits’ gaat weer aardig de Jefferson Airplane kant op met staccato couplet en iets dat me, jawel, aan onze eigen Earth & Fire doet denken, terwijl het refrein bijna (retro rockend) ABBA achtig klinkt. Dit wordt dan weer net zo gemakkelijk gevolgd door een uptempo rocker met lekkere drive, die nog eens versterkt wordt tijdens (de opbouw naar) de stuwende solo. Bij het navolgende ‘So Easy’ gaat de band iets terug naar het eerste album waar een iets onconventionelere benadering met schijnbaar iets meer rommelig klinkende acid rock (en weer dat vleugje Earth & Fire) die erg interessant is. Met ‘Don’t Need You’ zet de band een klasse ballade neer waar de gitaar een schiftend sfeertje (en solo’s) neerzet en de zang me bij vlagen aan de mooiste momenten van Chrissie Hynde doet denken. Een up-tempo rocker en het veelzijdige ‘Heartbreak’ met speciale vermelding voor de mondharmonica besluiten het album; missie toch weer geslaagd!