On Thorns I Lay - Aegean Sorrow

On Thorns I Lay - Aegean Sorrow

Label : Alone Records | Archiveer onder doom metal

Pim B. : Er bestaan bands waarvan je vergeten bent dat ze ooit toffe muziek maakten. On Thorns I Lay is daar een goed voorbeeld van. Deze Grieken begonnen in de vroege jaren 90 onder de naam Paralysis om daarna als Phlebotomy door het leven te gaan. Binnen de bloeiende Griekse scene werd naam gemaakt. Toch werd de band in 1995 omgedoopt tot On Thorns I Lay. Het debuut ‘Sounds Of Beautiful Experience’ verscheen in datzelfde jaar via het Franse Holy Records. De rauwe doom/death viel in de smaak. Maar de band evolueerde zich verder via gothic metal naar een stevig indierock geluid. Tot in 2004 een pauze werd ingelast.

In 2015 keert de band terug met het album ‘Eternal Silence’ dat blijkbaar nog in 2004 was opgenomen. Ook hierop hoor je een gothic metal band. Voor dit nieuwe, achtste album is On Thorns I Lay weer een andere weg ingeslagen. Het zestal uit Athene heeft hun roots weer opgezocht. ‘Aegean Sorrow’ klinkt als een volwassen doom/death album met een moderne productie. Het album werd opgenomen in de Devasoundz Studios met Fotis Benardo (Rotting Christ, Septicflesh) en de mix werd door Dan Swanö in zijn Unisound AB Studio gedaan. Muzikaal vind ik dit in het straatje liggen van het oude Katatonia (luister naar die melodieën) met de wat progressievere touch van het oudere Opeth. En daar is helemaal niets mis mee. De songs steken prima in elkaar, maar voor mij zijn het vooral de geweldige melodielijnen die dit album helemaal afmaken. Het album kent wat gastmuzikanten waarvan Paul Kuhr (Novembers Doom) het meest tot de verbeelding spreekt. Zijn rol in het nummer ‘The Final Truth’ is onmiskenbaar. Ik weet ook zeker dat liefhebbers van Novembers Doom prima uit de voeten kunnen met dit prima album. Rest mij als laatste te vermelden dat via The Vinyl Division een mooie dubbel-LP is verschenen.