Black Mamba - Heritage

Black Mamba - Heritage

Label : Dooweet | Archiveer onder prog / sympho metal

Bart M. : Vanuit centraal Italië bereikt ons het debuutalbum van rockers Black Mamba, genaamd 'Heritage'. Misschien is het niet belangrijk waar een band vandaan komt, het gaat immers om de muziek, maar persoonlijk vind ik het altijd wel degelijk interessant om te weten waar een band vandaan komt, omdat dit immers invloed heeft op de teksten, de muziek en de vocalen. Alles dus. En die invloed is vaak positief, het heeft een bepaalde charme om de opvallende zaken die een band heeft in de juiste context te plaatsen.

In eerste instantie klinkt Black Mamba als gewoon weer één van die female-fronted bands, maar daar is niks van waar. Ten eerste laten ze alle onnodige symfonische drama achterwege. Wat een opluchting. Ik moet toegeven dat de krachtige en opvallende stem van Irma Mirtilla hier en daar best wel wat overdramatisch klinkt, maar het klinkt oprecht, niet als een gimmick. Als je toch denkt dat dit een trucje is dan nodig ik je uit eens goed naar de muziek te luisteren. Daar schuilt een bepaalde professionaliteit in. Het zit technisch echt bijzonder goed in elkaar en klinkt hier en daar bijna als mathcore. Maar wederom, zonder de onnodige ingewikkeldheid. Vooral het basspel van Cecilia Nappo valt op als eigenzinnig, eigenaardig en origineel. Het verbaasde me dan ook niet toen ik er achter kwam dat deze dame niemand minder was dan de bassist van Claudio Simonetti's Goblin, waar ik niet lang geleden van heb staan te genieten tijdens Netherlands Deathfest. Ter vergelijking, ik geniet altijd bijzonder hard van de basslines die Gary Thain in de muziek van Uriah Heep wist te verwerken. Cecilia doet hetzelfde. Ik denk dat eigenzinnig en eigenaardig wel de beste termen zijn om Black Mamba te beschrijven. De teksten zijn ook vrij persoonlijk en interessant en tonen een soort van nonchalance tegen de geldende normen en waarden. Rock 'n Roll dus. En dan de artwork... petje af. Interessant en recht-in-je-gezicht comic-stijl. Al met al een album dat je sowieso een keer of twee moet luisteren, en ik verwacht dat dat genoeg is om je over te halen er van te houden.