BY’CE - Abyss Of The Mind

BY’CE - Abyss Of The Mind

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim R. : De Franse zanger/gitarist/songwriter BY’CE maakte eerst deel uit van de band Samsara. In 2006 besloot hij een eigen band te starten onder de naam BY’CE project. Met ‘Abyss Of The Mind’ is men aan de het tweede album toe. Prog en symfo zijn de grootste invloeden op de muziek van BY’CE project. Vooral de gitaarsolo’s zijjn soms erg mooi en melodieus van opzet. Drummer Denis Codfert slaat sierlijk alle gaatjes dicht en levert een puik stukje drumwerk af. ‘The Great Dance’ begint met Oosterse sitarklanken die overlopen in een mooi vet gitaarloopje. Door de toevoeging van elektronica ontwikkelt dit nummer zich tot een boeiend en prettig progwerkje. Sfeer is een belangrijk element in de muziek, in een nummer als ‘Hidden In My Dreams’ komt dit mooi naar voren in het rustige middenstuk met allerlei sferische elektronische geluiden en soundbytes. Ook is in dit nummer voor het eerst de bijdrage van percussionist Vince Parchomenko goed hoorbaar en draagt het iets bij. ‘Run’ is wat minder complex van opzet. Wat in dit nummer, helaas, ook duidelijk wordt is dat BY’CE geen overgetalenteerde zanger is. Hetgeen muzikaal aangeboden wordt, vergoedt echter veel. Langzamer en dreigender van opzet is ‘You Must Hang On’. Het eerste instrumentale gedeelte zou niet als soundtrack misstaan in een film noir. De composities zitten goed en avontuurlijk in elkaar. Een soort ‘modern day Dream Theater light’. BY’CE project heeft zeker potentie om in de toekomst verder te groeien. Het potentieel is op ‘Abyss Of The Mind’ zeker hoorbaar.