Stormlord - The Gorgon Cult

Stormlord - The Gorgon Cult

Label : Scarlet Records | Archiveer onder black/pagan metal

David : Het Italiaanse Stormlord was mij tot voor kort volledig onbekend. Echt happig was ik er trouwens ook niet op, aangezien ik met het merendeel van de Italiaanse black metal niet echt veel op heb. Des te groter was de verrassing dus toen 'The Gorgon Cult' een meer dan degelijk schijfje bleek.

'The Gorgon Cult' is toch alweer het derde album van Stormlord. De muziek is van het episch variant en er sijpelen hier en daar ook regelmatig wat invloeden uit de thrash of gothic in. Dit zorgt ervoor dat de band qua geluid behoorlijk dicht in de buurt komt van bijvoorbeeld het Duitse Cryptic Wintermoon, hoewel ze er toch in slagen nog een eigen draai te geven aan het gebeuren. Afwisseling is er in ieder geval meer dan voldoende. Zo word het gaspedaal regelmatig volledig ingetrapt, maar schuwt de band het niet om ook voldoende melodieuze passages in te brengen, die vooral door de sfeervolle begeleidende keyboards mooi uit de verf komen. In het bijzonder een track als 'The Oath Of The Legion' kon mij zeker bekoren. Ook staat er tegen het einde van de cd in de vorm van 'Moonchild' nog een redelijk geslaagde Iron Maiden cover op.

Waar ik ook nogal over te spreken ben is dat er op de cd eveneens een multimedia gedeelte te vinden is. Hier vind je zowel de website van de band op alsook een tiental mp3's van nevenprojecten van de bandleden (in zeer gevarieerde stijlen overigens, gaande van traditionele heavy metal tot gothic) en een videoclip. In tegenstelling tot veel anderen zeker het bekijken waard is. Knap initiatief waar veel andere bands zeker eens een voorbeeld aan mochten nemen. Als je van de meer episch aangelegde, melodieuze black metal houd moet je zeker eens luisteren, ik ga in ieder geval eens achter hun eerder werkjes aan.